Deprecated: implode(): Passing glue string after array is deprecated. Swap the parameters in /var/www/test-www/libraries/gantry/core/gantry.class.php on line 1044

Deprecated: implode(): Passing glue string after array is deprecated. Swap the parameters in /var/www/test-www/libraries/gantry/core/gantry.class.php on line 1044
Vrijwilligersbeleid in je groep of regio
Deprecated: implode(): Passing glue string after array is deprecated. Swap the parameters in /var/www/test-www/libraries/gantry/core/gantry.class.php on line 1044
fotolijn
Kinderen moeten avontuurlijker spelen

Kinderen moeten avontuurlijker spelen

Spelenderwijs leren is de basis van Scouting

Door nu avontuurlijk te leren spelen krijgen kinderen meer zelfvertrouwen. Spelenderwijs leren is de basis van Scouting.

Lees verder
Evenementen

Evenementen

Laat je uitdagen!

Activiteiten in binnen- en buitenland voor jong en oud! 

Lees verder
De toekomst van je groep

De toekomst van je groep

Thema's en projecten

Scouting in Nederland groeit, en dat willen we natuurlijk zo houden! De komende jaren gaan we daarom gezamenlijk aan de…

Lees verder
JOTA-JOTI tijdens je zomerkamp!

JOTA-JOTI tijdens je zomerkamp!

Doe mee aan de ZoKa-ronde

Vind jij de JOTA-JOTI ook altijd veel te kort duren? En lijkt het je gaaf om tijdens je zomerkamp verbindingen…

Lees verder

Scouting Nederland

Kennismakingsgesprekken

Hoe pak je een kennismakingsgesprek aan? Hoe kom je erachter of een vrijwilliger echt geschikt is voor de functie? En wat doe je als het niet goed zit? Kortom, heeft de kandidaat dat in huis wat voor de functie binnen je team nodig is en anderzijds, bieden de functie en de organisatie dat wat de kandidaat zoekt?

Anders dan in het bedrijfsleven, is er binnen Scouting de afspraak om met iedereen die belangstelling heeft voor de functie een kennismakingsgesprek te hebben. Vanuit het oogpunt van het behoud van vrijwilligers is het niet alleen van belang om aandacht te besteden aan vrijwilligers die belangstelling hebben voor de functie. Het is zeker zo belangrijk om met kandidaten die voor een vacature worden afgewezen op zoek te gaan naar alternatieven binnen of buiten je eigen team of organisatieniveau.

Bij een kennismakingsgesprek gaat het dus vooral om informatie uitwisselen, zodat bij beide partijen een duidelijk beeld ontstaat. Wees daarbij zo concreet en expliciet mogelijk: je hebt er tenslotte niets aan als na verloop van tijd blijkt dat het niet lekker loopt omdat verwachtingen, bijvoorbeeld over tijdsinzet, niet zijn uitgesproken.

Zekerheid

Hoe kom je er nu achter dat iemand ook echt kan wat hij zegt te kunnen? Of anders gezegd: hoe kun je zekerheid krijgen over het toekomstig functioneren van een kandidaat? Absolute zekerheid is er nooit, maar de onderstaande punten helpen je om zo veel mogelijk zekerheid te krijgen.

  • Weet wat je zoekt: met een wervingsprofiel (en de projectopdracht) in de hand, loop je minder risico dat je van de kern afdwaalt.
  • Gebruik technieken als STAR of criteriumgericht interviewen: de kern van die technieken is dat je vraagt naar gedragsvoorbeelden. Vroeger gedrag is namelijk de beste voorspeller van toekomstig gedrag.
  • Vermijd gesloten vragen en vraag door: gesloten vragen zijn vragen waar je je met een 'ja' of 'nee' vanaf kunt maken. Daarmee komt het gesprek niet op gang, terwijl je juist wilt dat de kandidaat zich laat zien.
  • Toets je indrukken of intuïtie: negeer of verstop het bekende onderbuikgevoel niet, maar bespreek dit juist door gebruik te maken van één van de hiervoor genoemde technieken.
  • Win referenties in: dit is niet zo gebruikelijk binnen Scouting, maar zeker als je er open over bent naar de kandidaat toe, is er niets mis mee.
  • Werk met een proefperiode, dat geeft beide partijen de kans om in de praktijk te kijken hoe het gaat.

Praktische tips

  • Zorg dat de juiste mensen rond de tafel zitten: bij het eerste gesprek zijn de voorzitter of teamleider en de HRM’er (groepsbegeleider, coördinator vrijwilligersbeleid of een landelijk HRM’er) aanwezig.
  • Bereid het gesprek samen voor: het helpt om vooraf na te denken over de vragen die je wilt gaan stellen of de voorbeelden die je gaat gebruiken.
  • Maak (gebruik van) een checklist, waarop je kunt turven of alle belangrijke zaken aan de orde zijn geweest: denk daarbij aan inhoud van de functie, competenties, motivatie en ambitie, inzet, werkbelasting en de benodigde of beschikbare ondersteuning.
  • Trek voor een gesprek drie kwartier tot een uur uit: elke kandidaat is het waard om in te investeren.
  • Geef de kandidaat ook de ruimte om vragen te stellen.
  • Geef aan het eind van het gesprek duidelijkheid over de procedure: is een vervolggesprek onderdeel van de procedure, wanneer en hoe wordt de kandidaat geïnformeerd over de uitslag?
  • Informeer de kandidaat persoonlijk, eventueel telefonisch, over de uitslag: wees helder over de conclusie en de motivatie. Streef naar begrip bij de kandidaat.
  • Wijs een afgewezen kandidaat op andere vacatures of functies en kijk samen wat beter bij zijn mogelijkheden en ambities aansluit.

Wervingsprofielen

Een wervingsprofiel is niet hetzelfde als een functieprofiel. Heb je een vacature, dan is het natuurlijk fijn als je iemand kunt vinden die meteen volledig aan het taakvolwassen plaatje voldoet, maar het is meestal niet reëel en ook niet nodig. Er zit tenslotte al een team met kwaliteiten en bovendien is ontwikkeling een wezenlijk element van de visie van Scouting. Wat je zoekt, is een collega die in het team past, die de knowhow van het team aanvult of een kwaliteit meebrengt die het team nu mist, en die zich thuis voelt bij de cultuur van de groep, de regio of het land. Daarom stel je een wervingsprofiel op.

Om tot een goed wervingsprofiel te komen, stel je jezelf of het team de volgende vragen:

  • Wat zijn de belangrijkste taken binnen de functie?
  • Wat zijn de belangrijkste competenties?
  • Welke teamrol of kwaliteiten missen er in het huidige team?
  • Wat zijn andere belangrijke randvoorwaarden (opleiding, tijd, beschikbaarheid, instapeisen)?
  • Wat bied je? Denk hierbij aan de samenstelling van het team, ontwikkelingsmogelijkheden, sfeer, idealen, een uitdagend takenpakket of de projectopdracht.

Daarmee breng je de tekst van het functieprofiel terug tot de kern waar het op dat moment om gaat en zo ontstaat er een wervingsprofiel.

Duidelijkheid over de kern draagt om meerdere redenen bij aan de kwaliteit van de werving en selectie:

  • Bij publicatie van een vacature wil je tenslotte dat kandidaten weten waar het om gaat en uitgedaagd worden door wat er gevraagd en geboden wordt.
  • Heb je meerdere kandidaten voor een vacature, dan helpt een doordacht wervingsprofiel je een keuze te maken voor de criteria die ertoe doen.
  • Een goed wervingsprofiel helpt ook om bij een ‘afwijzing’ te beargumenteren waarom iemand wordt afgewezen voor de betreffende functie.

Kant-en-klare wervingsprofielen

De klant-en-klare wervingsprofielen kunnen je vooral helpen om onder woorden te brengen wat de wederzijdse verwachtingen zijn. En het afstemmen van wederzijdse verwachtingen is nu net waar het bij werving om gaat. Bedenk daarbij wel dat in het functieprofiel sprake is van een taakvolwassen beschrijving. Van iemand die net begint in een functie kun je nog geen taakvolwassenheid verwachten, zeker niet als ervoor gekozen is om iemand de kans te bieden zich te ontwikkelen en in de functie te groeien. 

Er zijn wervingsprofielen opgesteld voor de volgende functies:

  • Leidinggevende
  • Voorzitter
  • Penningmeester
  • Secretaris
  • Groepsbegeleider
  • Contactpersoon communicatie

Je kunt deze wervingsprofielen helemaal aanpassen, zodat ze perfect aansluiten bij je groep. Voeg de gegevens van je groep in en ze zijn klaar om te gebruiken. Download de wervingsprofielen hier .

Werven

Een vacature is meestal de aanleiding om aan de slag te gaan met instroom. De grote uitdaging is dan om een goede match te maken tussen het talent en de mogelijkheden van de vrijwilliger en dat wat de functie vraagt aan inzet en competenties. Het werven van vrijwilligers is soms een lastige klus. Je kunt niet zomaar in het wilde weg gaan werven. Er moet wel een idee achter zitten. Als groep of regiobestuur is het verstandig om een onderscheid te maken tussen de zogenaamde korte termijn en de lange termijn als het gaat om het vinden van geschikte personen.

Korte termijn

Met korte termijn wordt bedoeld dat je jaarlijks ruim voor het einde van het seizoen of kalenderjaar met elkaar bespreekt hoe de verdeling van de leiding er voor het nieuwe seizoen uit gaat zien. Ook kijk je of er in je directe omgeving momenten zijn waarop je actief kunt werven. Denk bijvoorbeeld aan een dag waarop allerlei vrijwilligersorganisaties van jouw gemeente zich presenteren of organiseer met je groep eens een grote activiteit in je gemeente onder het mom van Scout it out!

De korte termijn houdt ook in dat je wellicht gebruik maakt van een vrijwilligerscentrale en bekijkt of de functies die je vervuld wilt zien, niet door meerdere personen zijn in te vullen.

Lange termijn

Werving is een beleidszaak die eerst goed binnen de groepsraad of het bestuur besproken moet worden. Het is verstandig om met elkaar een apart dagdeel te besteden aan het onderwerp ‘het werven van vrijwilligers’ en daar zoveel mogelijk raakvlakken te bespreken. Hierbij gaat het niet alleen om het vinden van nieuwe vrijwilligers, maar ook over hoe je bestaande vrijwilligers kunt inzetten en behouden. Hieronder lees je welke zaken belangrijk zijn om tijdens zo'n dagdeel te bespreken.

Rooster van aftreden

In basis wordt iedereen binnen een bestuur benoemd voor een periode van drie jaar. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat de zoektocht naar nieuwe bestuursleden pas begint als men daadwerkelijk stopt of moet stoppen. In een goed rooster komt duidelijk naar voren wie voor welke termijn is benoemd, wanneer die termijn afloopt en of men volgens de regels opnieuw benoemd kan worden. Ook is het verstandig om tijdig te signaleren wanneer de benoemingsdatum nadert. Uiteraard moet je proberen te voorkomen dat bestuursleden tegelijk aftreden.

Imago van de groep

‘Een sterk merk kan stormen doorstaan.’ Dat geldt voor Scoutinggroepen op een bijzondere wijze: als Scoutinggroep hoef je nu eenmaal geen winst te maken. Je imago is gebaseerd op een compleet beeld zoals de buitenwereld dat (graag) ziet. En voor dat beeld ben je zelf verantwoordelijk. Het is daarom goed om je ervan bewust te worden dat je eigen handelen en dat van je medeleiding en bestuursleden voor een groot gedeelte het imago van de groep maakt. Zaken als Scoutfit en de website dragen bij aan het imago dat je als groep hebt.

Netwerk

Er is bijna geen vereniging meer te bedenken die geen bonte verzameling van bedrijven of personen om zich heen verzamelt. Die bedrijven of personen kunnen als klankbord dienen en kunnen je ook helpen om zaken nog beter te regelen en er voor alle betrokkenen voordeel uit halen. Ook jouw Scoutinggroep heeft een netwerk. Wellicht is het nog niet zichtbaar, maar vraag maar eens aan ouders en andere familieleden van je leden of zij (beroepsmatig) activiteiten ondernemen waarmee jij als Scoutinggroep geholpen kunt worden. Zo'n netwerk kun je een informeel, maar ook een formeel karakter geven door het actief te betrekken bij jouw werving. Ieder lid van jouw netwerk heeft ook weer een eigen netwerk: al met al een groot bereik dus. Durf ook je netwerk te vragen om ‘de nek uit te steken’ voor het interesseren van nieuwe vrijwilligers.

Uitstroom aspirant kaderleden

Scouting Nederland wil jeugdleden zo lang mogelijk jeugdlid laten zijn. De praktijk is soms alleen weerbarstiger dan dat je zou willen. Zeker bij de oudste twee speltakken (explorers en roverscouts) is de laatste jaren een verminderde interesse om lid te blijven te zien. De redenen zijn vaak bekend: werk, school of imago zijn maar enkele factoren die een aanleiding kunnen vormen om te stoppen. Bespreek dus op tijd met explorers of roverscouts of zij wellicht interesse hebben om op termijn leiding te worden bij de eigen Scoutinggroep. Geef hen wel de gelegenheid ook hun eigen spel te kunnen blijven spelen.

Lees meer

Meer informatie over de werving van vrijwilligers vind je hier. De Inspiratielijst vinden biedt een handvat om vrijwilligers voor je groep te vinden. Klik hier om deze inspiratielijst te downloaden .

Partners van Scouting