Deprecated: implode(): Passing glue string after array is deprecated. Swap the parameters in /var/www/test-www/libraries/gantry/core/gantry.class.php on line 1044

Deprecated: implode(): Passing glue string after array is deprecated. Swap the parameters in /var/www/test-www/libraries/gantry/core/gantry.class.php on line 1044
Instructeur, niet gekwalificeerd
Deprecated: implode(): Passing glue string after array is deprecated. Swap the parameters in /var/www/test-www/libraries/gantry/core/gantry.class.php on line 1044
fotolijn

Instructeur, niet gekwalificeerd

Als instructeur ondersteun je kaderleden op groeps-, regio- en landelijk niveau bij het verwerven en versterken van een beperkt aantal competenties of Scoutingtechnieken in trainingen, cursussen en workshops (leeractiviteiten). Dat doe je tijdens weekenden of avonden. Je draagt op interactieve wijze kennis en speciale vaardigheden over.

Je werkt veelal samen met andere instructeurs of trainers in een team, maar je kunt ook zelfstandig en op speciaal verzoek een programma aanbieden. Je bent mede verantwoordelijk voor de organisatorische, logistieke en facilitaire zaken die rond de organisatie en uitvoering van de leeractiviteit spelen.

In het functieprofiel staat beschreven wat de functie instructeur inhoudt en welke competenties je hiervoor in huis moet hebben. Zo kun je denken aan instructeur hakken en zagen, pionieren, EHBO, etc. 

Er zijn een paar uitzonderingen gemaakt voor omgaan met moeilijk gedrag en gedragsbeperkingen als ADHD en autisme, ongewenste intimiteiten en signaleren van kindermishandeling. Voor deze onderwerpen is een functie als trainer passender door het beroep dat wordt gedaan op de vaardigheden die nodig zijn om dit soort trainingen te geven.

Waar moet je aan voldoen?

Er is een aantal basisvoorwaarden waar je aan moet voldoen om in aanmerking te kunnen komen voor deze kwalificatie.

  • Je onderschrijft de doelstelling en het huishoudelijk reglement van Scouting Nederland.
  • Je hebt minimaal een opleiding of werkervaring op MBO-denkniveau.
  • Je beschikt over de (erkende) competenties voor instructeur of bent bereid en in staat deze te ontwikkelen tot het gewenste niveau.
  • Je beschikt over aantoonbare kennis van zaken met betrekking tot het specialisme en neemt deel aan de uitwisselingsbijeenkomsten voor instructeurs.
  • Omgaan met kaderleden vraagt om bewustzijn met betrekking tot gedragscodes, normen en waarden. Je sluit je aan bij het door Scouting Nederland gevoerde beleid op het gebied van omgangsvormen.
  • Je beschikt over een voor de rol geldige Verklaring Omtrent het Gedrag en je onderschrijft de gedragscode.

Wat ga je doen om gekwalificeerd te worden?

Als je gekwalificeerd instructeur wilt worden, begin je met het downloaden van het functieprofiel en de kwalificatiekaart. Deze bestudeer je en je zoekt uit of je alle competenties in huis hebt of waar je jezelf nog verder in moet ontwikkelen. Dit kun je doen met de trainingscoördinator van de regio of iemand anders, zoals een praktijkbegeleider als je bij een groep actief bent.

Hoe ga je de kwalificatie halen?

Er zijn verschillende mogelijkheden: 

  1. Training
  2. Leren in de praktijk

Training

Om een instructeurskwalificatie te halen (TO1), kun je op training gaan. Deze trainingen worden landelijk aangeboden en vind je in Scouts Online. Je zoekt je specialisatie uit en hebt minimaal twee keer een instructietraining gegeven.

Leren in de praktijk

Je kunt ook meelopen met een andere gekwalificeerd instructeur en van die persoon leren. Je geeft onder begeleiding een aantal keer zelf de instructietraining. Deze persoon kan ook iemand in je eigen groep zijn, lid zijn van een andere groep of als trainer actief zijn.

Eindbeoordeling

Deze kwalificatie wordt beoordeeld door een opleider en een specialist op het vakgebied uit de praktijk. De specialist bekijkt puur de technische kant en de opleider de trainersvaardigheid. Vooraf stuur je de ingevulde competentieroos en de ingevulde kwalificatiekaart op. Ook kan men vragen om een verslag met je uitgewerkte leerpunten. De beoordeling zelf gebeurt door een assessment en het laten zien van je vaardigheid in de praktijk. Na afloop bespreken de opleider en specialist de beide onderdelen en kwalificeren de instructeur. Als je gekwalificeerd bent, kun je een kwalificatieteken aanvragen bij de ScoutShop. Je eindkwalificatie aanvragen kan via de praktijkcoach in de regio of rechtstreeks bij het opleidersteam door een mail te sturen aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Je kwalificatie wordt dan geregistreerd in Scouts Online. In de kwalificatiewijzer kun je opzoeken door wie een bepaalde kwalificatie aangevraagd of geregistreerd kan worden in Scouts Online.

Verdieping en verder ontwikkelen

Wat Scouting betreft, is persoonlijke ontwikkeling een belangrijk thema. Binnen Scouting Academy zijn er verschillende mogelijkheden om je op allerlei vlakken verder te ontwikkelen.

  • Vrijwilligerswerk levert je wat op: aandacht voor persoonlijke ontwikkeling zorgt voor evenwicht tussen wat Scouting een vrijwilliger kost en wat het hem oplevert. Scouting is niet van de riante onkostenvergoedingen. Echter, wat we elkaar wel (naast plezier en vriendschap) kunnen geven, is een riante dosis persoonlijke ontwikkeling die van pas komt in je verdere leven, binnen én buiten Scouting.
  • Vrijwilligersbehoud: werk maken van persoonlijke ontwikkeling draagt ook bij aan vrijwilligersbehoud. Voor de korte termijn gaat het daarbij om de vraag of iemand zijn huidige functie goed aan kan. Ook als iemand gekwalificeerd is, kan het toch zijn dat hij tegen dingen aanloopt, of elementen van zijn functie beter wil doen. Daarmee aan de slag gaan, verhoogt de kans dat iemand de benoemingstermijn afmaakt en ‘bijtekent’. Voor de langere termijn gaat het om de koppeling van persoonlijke ontwikkeling aan de Scoutingloopbaan die de vrijwilliger ambieert. Of het nu is omdat iemand uitgekeken raakt op zijn huidige functie, of dat iemand de maximale benoemingsperiode heeft vol gemaakt, feit is dat Scouting een diversiteit aan functies te bieden heeft en dat persoonlijke ontwikkeling ertoe kan bijdragen dat iemand een nieuwe uitdaging oppakt die de vrijwilliger opnieuw kan binden.
  • Groei in kwaliteit: één van de speerpunten van Scouting. Daarbij is kwaliteit in het aanbieden en faciliteren van het Scoutingspel, oftewel de kwaliteit van vrijwilligers, een heel belangrijke factor. Ook om die reden vindt Scouting het van belang te investeren in persoonlijke ontwikkeling.
  • Persoonlijk gewin: wat je leert in Scouting is ook buiten Scouting van belang. Zo kan het zijn dat Scouting op je cv bijdraagt aan je sollicitatie, je kansen geeft in je werkloopbaan of van betekenis kan zijn in je studie.

Hoe ga je aan de slag?

Binnen Scouting kennen we twee verschillende soorten competenties. Functiegebonden competenties, vaardigheden die nodig zijn om je functie goed uit te kunnen voeren, en persoonlijke competenties, vaardigheden die je binnen Scouting opdoet en die zo omschreven zijn dat ze ook in de buitenwereld begrepen worden. Zo kun je 'in dezelfde taal' als die bijvoorbeeld op school gebruikt wordt, aantonen dat je binnen Scouting iets hebt geleerd of andersom. Dit hoef je dan niet opnieuw te leren.

Functiegebonden competenties

Binnen Scouting zijn er diverse functies met hun eigen functiegebonden competenties en daarmee hun eigen kwalificatie, bijvoorbeeld teamleider of trainer.

Je hebt een keuze gemaakt waarin je je verder wilt ontwikkelen. Samen met je praktijkbegeleider kun je een TOP ( Talent Ontwikkel Plan ) maken. Je maakt een TOP voor een functiegebonden kwalificatie. Je gaat zoeken waar je wat kunt leren. Misschien wil je een vervolg- of specialistische training volgen, wil je enkele kampspecialisaties halen of wil je leren hoe je om moet gaan met moeilijk gedrag bij kinderen.

Je maakt afspraken wie jou gaat begeleiden en stelt vast wanneer je het traject wilt afronden. De begeleiding kan bijvoorbeeld ook door een gekwalificeerd teamleider worden gedaan als je in de speltak één en ander wilt oefenen.

Bij elke training of cursus staat meestal wel beschreven wat het doel is en wat je na afloop kan en je moet het kunnen toepassen in de praktijk, er vaardiger in worden.

Persoonlijke competenties

Voor je persoonlijke competenties kun je gebruik maken van de  competentieroos . Deze is gebaseerd op algemene competenties die door de buitenwereld ook begrepen worden. Er is een lege competentieroos die je kunt invullen. Je vult de roos voor jezelf in, alleen of met iemand samen. Het is goed om het resultaat altijd met iemand te bespreken. Soms kan het zijn dat je door een gesprek over een onderdeel helder krijgt hoe ver je met de competentie bent en tot hoe ver je die competentie wilt ontwikkelen. Bij de competentieroos is een handleiding gemaakt, die tekst en uitleg geeft bij het invullen ervan. Ook is er een vereenvoudigde versie, gemaakt door Regio Zeeland.

De persoonlijke competenties zijn terug te vinden in het functieprofiel . Er zijn namelijk raakvlakken tussen de persoonlijke competenties en de functiegebonden competenties. Deze zie je terug in de functiebeschrijving, onder ‘taken’, in de kolommen.

Hoe ga je andere kwalificaties halen?

Functiegebonden competenties

De functiegebonden competenties kun je op drie manieren opdoen:

  1. Je volgt een training in je regio of tijdens landelijke evenementen als Scout-In of Scoutiviteit.
  2. Je leert in je eigen groep (van je medeleiding).
  3. Je leert bij een andere groep, je gaat stage lopen.

Landelijk worden er regelmatig trainingen aangeboden voor opleider (TO3, talentontwikkelaar 3) of trainer (TO2 talentontwikkelaar 2). Deze staan in Scouts Online, waar je je ook kunt inschrijven. Klik hier voor meer informatie over de functie opleider.

Liever aan de slag als trainer? Dat kan ook. Je kunt dan contact opnemen met de trainerscoördinator van het trainersteam in de regio. Voor de functie trainer is er ook een opleiding of training en je beoordeling wordt gedaan door een opleider. Klik hier voor meer informatie over de functie trainer.

Landelijk worden er ook evenementen georganiseerd waar je kan deelnemen aan diverse specialistische workshop en trainingen, zoals de Scout-In en de Landelijke Scoutiviteit.

Persoonlijke competenties

Hiervoor zijn verschillende mogelijkheden:

  • Coaching door iemand van buiten het eigen team. Bijvoorbeeld de groepsbegeleider of de coördinator vrijwilligersbeleid (HRM). Zij kunnen jou coachen in jouw leervraag of zij kunnen je helpen iemand te vinden die een coach is. De ervaring leert dat de meeste mensen het erg leuk vinden een ander te helpen om de competenties te verbeteren.
  • Deelname aan activiteiten of trainingen, zoals de Landelijke Scoutiviteit, Scout-In, de Gillwel-training of internationale seminars.

Je kunt natuurlijk ook je persoonlijke competenties ontwikkelen door op een ander niveau vrijwilliger te worden. Denk dan aan:

Eindbeoordeling

Hoe en door wie je eindbeoordeling wordt gedaan, is afhankelijk van de functie waarvoor je het aanvraagt. In de Kwalificatiewijzer staat precies wie wat kan en mag kwalificeren en dus ook beoordelen.