Deprecated: implode(): Passing glue string after array is deprecated. Swap the parameters in /var/www/test-www/libraries/gantry/core/gantry.class.php on line 1044

Deprecated: implode(): Passing glue string after array is deprecated. Swap the parameters in /var/www/test-www/libraries/gantry/core/gantry.class.php on line 1044
In de groep
Deprecated: implode(): Passing glue string after array is deprecated. Swap the parameters in /var/www/test-www/libraries/gantry/core/gantry.class.php on line 1044
fotolijn
Kinderen moeten avontuurlijker spelen

Kinderen moeten avontuurlijker spelen

Spelenderwijs leren is de basis van Scouting

Door nu avontuurlijk te leren spelen krijgen kinderen meer zelfvertrouwen. Spelenderwijs leren is de basis van Scouting.

Lees verder
Evenementen

Evenementen

Laat je uitdagen!

Activiteiten in binnen- en buitenland voor jong en oud! 

Lees verder
De toekomst van je groep

De toekomst van je groep

Thema's en projecten

Scouting in Nederland groeit, en dat willen we natuurlijk zo houden! De komende jaren gaan we daarom gezamenlijk aan de…

Lees verder
JOTA-JOTI tijdens je zomerkamp!

JOTA-JOTI tijdens je zomerkamp!

Doe mee aan de ZoKa-ronde

Vind jij de JOTA-JOTI ook altijd veel te kort duren? En lijkt het je gaaf om tijdens je zomerkamp verbindingen…

Lees verder

Scouting Nederland

Praktijkbegeleider, niet gekwalificeerd

Je bent door de groep aangesteld als praktijkbegeleider, maar je bent nog niet gekwalificeerd. Als praktijkbegeleider is je hoofdtaak het bewaken en optimaliseren van de kwaliteit van het spel en de vrijwilligers. Je coacht de vrijwilligers om zich verder te ontwikkelen en hun kwalificatie te halen. 

Je kunt als praktijkbegeleider beginnen zonder kwalificatie, maar het streven is natuurlijk om gekwalificeerd te raken. Je bent tenslotte een rolmodel voor de leidinggevenden. Ga je aan de slag als praktijkbegeleider zonder kwalificatie? Lees dan in ieder geval ook de informatie onder 'Praktijkbegeleider, wel gekwalificeerd'. Let op: het is essentieel om in Scouts Online de functie 'praktijkbegeleider' te hebben, anders kun je niet bij de juiste gegevens!

De rol van praktijkbegeleider

De praktijkbegeleider beoordeelt de leidinggevenden en de teams op hun competenties. Hebben zij in huis wat nodig is om de kwaliteit te leveren die ten goede komt aan het spel en de hele Scoutinggroep? Je coacht en motiveert vrijwilligers in de groep om zich verder te ontwikkelen en hun kwalificatie te behalen. De functieprofielen en kwalificatiekaarten helpen om inzichtelijk te krijgen welke competenties (het geheel aan vaardigheden, kennis en houding over een onderwerp) er nodig zijn om een (deel)kwalificatie te behalen. Als de praktijkbegeleider akkoord is met de behaalde competenties die nodig zijn voor een kwalificatie, dan neemt hij contact op met de praktijkcoach van de regio. Deze doet (in samenspraak met de praktijkbegeleider) de eindbeoordeling en geeft de kwalificatie af.

Overigens kan ook het bestuur een beroep doen op de praktijkbegeleider tot verbetering van het functioneren van het bestuur als team. Dit zal in de praktijk echter minder snel gebeuren dan de verzoeken tot ontwikkeling die komen uit de leidingteams.

Ingeschreven worden als praktijkbegeleider in Scouts Online

Als de groepsraad toestemming heeft gegeven voor jou in de functie van praktijkbegeleider, dan moet de gegevensbeheerder van de groep je inschrijven als praktijkbegeleider. Hij kan dit op twee manieren doen:

  1. De gegevensbeheerder maakt in Scouts Online eerst een nieuwe speleenheid aan in de soort 'Ondersteuningsteam'. Vervolgens maakt hij iemand voorzitter (dit moet altijd bij speleenheden). Daarna kan hij jou de functie 'Praktijkbegeleider' toekennen. De functie praktijkbegeleider is geen bestuursfunctie en kan daarom in een ondersteuningsteam. In dit team kan ook de groepsbegeleider extra vermeld staan en andere functies die ondersteunend zijn aan de groep.
  2. De gegevensbeheerder maakt jou lid van het groepsbestuur (of je bent al lid van het groepsbestuur) en kent jou daarin de functie van praktijkbegeleider toe. De functie is in principe geen bestuurstaak, maar voor de meeste groepen is deze manier van inschrijven praktisch makkelijker dan een ondersteuningsteam aanmaken.

Waar moet je aan voldoen?

Allereerst zijn er de minimumvoorwaarden voor de functie:

  • Je onderschrijft de doelstelling en het huishoudelijk reglement van Scouting Nederland.
  • Je bent minimaal 18 jaar.
  • Je bent bereid tot ontwikkeling van de voor de rol geldende competenties binnen acht maanden na aanvang functioneren.
  • Omgaan met jongeren vraagt om bewustzijn met betrekking tot gedragscodes, normen en waarden. Je sluit je aan bij het door Scouting Nederland gevoerde beleid op het gebied van omgangsvormen.
  • Je beschikt over een voor de rol geldige Verklaring Omtrent het Gedrag en je onderschrijft de gedragscode.

Wat ga je doen om gekwalificeerd te worden?

Je wilt je kwalificatie halen als praktijkbegeleider. Download eerst het functieprofielen de kwalificatiekaart van de praktijkbegeleider. Bekijk het functieprofiel en de taken die erbij horen. Naast de hoofdtaken zie je ook de bijbehorende taken staan en wat er nodig is om die taken te kunnen uitvoeren. De kwalificatiekaart is een samenvatting van het functieprofiel. Je kunt voor jezelf een TOP (Talent Ontwikkel Plan) maken. Je zet op een rij wat, wanneer en hoe je gaat leren. Je kunt de praktijkcoach van de regio vragen dit vervolgens met jou te bespreken.

De praktijkcoach is ook degene die jou kan begeleiden met het invullen van het leertraject. Je kunt ervoor kiezen iemand anders te vragen jou te helpen met het bekijken van de kwalificatiekaart en het in kaart brengen van jouw leertraject.

Hoe ga je de kwalificatie halen?

Er zijn meerdere mogelijkheden:

  1. Training
  2. Routekaart praktijkbegeleider
  3. Assessment

Training

Als je helemaal nieuw bent in je rol als praktijkbegeleider en nog weinig of niets weet over Scouting Academy, de functie en de hulpmiddelen die er zijn, dan kun je ervoor kiezen een training voor praktijkbegeleiders te volgen. Dit is ook handig als je al wel een beetje bekend bent met de materie en gericht weet wat je nog wilt leren. 

De training voor praktijkbegeleiders wordt in een aantal regio’s georganiseerd. Niet alle regio’s kunnen hierin faciliteren, maar je kunt altijd uitwijken naar een regio in de buurt. Kijk in Scouts Online voor de beschikbare trainingen. Er zijn kosten aan de training verbonden, deze worden door de organiserende regio vastgesteld. Sommige trainingen zijn één dag, andere twee dagen. Kijk vooral goed naar de inhoud en wat er voor jou te halen valt!

 

Routekaart praktijkbegeleider

De online trainingsroute voor praktijkbegeleiders bestaat uit een routekaart met daarin diverse mogelijkheden om aan je competenties te werken en waarmee je snel en makkelijk ziet wat je voor de functie van praktijkbegeleider aan competenties nodig hebt. Deze online trainingsroute is gebaseerd op de kwalificatiekaart voor de praktijkbegeleider. Als je aan het eind van de routekaart bent, heb je dus in feite de kwalificatiekaart doorlopen. Je kiest in de routekaart zelf met welke competentie je aan de slag wil en op welke manier. Je kan de routekaart hier vinden.

Assessment

Als je denkt te voldoen aan alle competenties en je hebt ervaring in de praktijk opgedaan, maak je een afspraak met je praktijkcoach voor een assessment.

Een assessment is een beoordeling die wordt uitgevoerd door de praktijkcoach. Het assessment bestaat meestal uit een praktijkdeel en een gesprek. In dit gesprek wil de praktijkcoach informatie hebben van jou en een beeld krijgen van de competenties waarover je beschikt en die nodig zijn voor de functie. Het kan zijn dat de praktijkcoach je vraagt de competentieroos in te vullen. Dit is een hulpmiddel dat goed weergeeft hoe jij je ontwikkeld hebt, met daarin zichtbaar je sterke en minder sterke kanten.

In het praktijkdeel wil de praktijkcoach zien dat jij je competenties inzet en goed ontwikkeld hebt. Dit kan bijvoorbeeld bij een gesprek dat jij voert met een leidinggevende of een leidingteam over hun ontwikkeltraject, waar de praktijkcoach dan als observator bij zit.

Eindbeoordeling

De praktijkcoach beoordeelt of je voldoet aan de competenties voor gekwalificeerd praktijkbegeleider. Van de praktijkcoach hoor je wat hij eventueel voorafgaand aan het gesprek van je wil ontvangen. Dit kan de ingevulde competentieroos zijn of een verslag waarin staat hoe je aan je leerpunten hebt gewerkt. Of natuurlijk je TOP als je dat hebt. Het assessment zal een gesprek omvatten en in de meeste gevallen een praktijkbeoordeling waarbij je het geleerde in de praktijk laat zien. De praktijkcoach zet jouw kwalificatie in Scouts Online. Je kunt daarna een kwalificatieteken aanvragen bij de ScoutShop. In de Kwalificatiewijzer zie je wie welke kwalificaties mag aanvragen en registreren.

Verschil groepsbegeleider en praktijkbegeleider

De groepsbegeleider is de begeleider of coach van de leiding in het reilen en zeilen van de teams, bijvoorbeeld als het gaat om de bezetting. De praktijkbegeleider houdt zich bezig met de kwaliteit en de ontwikkeling van de teams en de leiding. De groepsbegeleider zit in het bestuur als 'vertegenwoordiging' van de leidingteams en onderhoudt de contacten met het bestuur en de teams. De praktijkbegeleider zit niet in het bestuur en werkt samen met de groepsbegeleider. 

Taken van de groepsbegeleider

  • Jaarlijks informeren bij de individuele vrijwilligers om te horen hoe het gaat.
  • Werving en begeleiding nieuwe vrijwilligers.
  • Bemiddelen bij meningsverschillen binnen de vrijwilligersteams.
  • Coördinatie van stagiaires en maatschappelijke stages door scholieren.
  • Sfeer en samenhang van de groep vrijwilligers bevorderen.
  • Motiveren, stimuleren en adviseren van bestuursleden.
  • De groepsbegeleider maakt deel uit van het bestuur van de groep.
  • Samenwerking met de praktijkbegeleider.

Taken van de praktijkbegeleider

  • Bewaken van de kwaliteit van de teams en de individuele vrijwilligers.
  • Ondersteunen van vrijwilligers in het behalen van de competenties voor hun functie.
  • Ondersteunen van vrijwilligers in hun persoonlijke ontwikkeling.
  • Beoordelen van de competenties.
  • Aanvragen van de assessment bij de praktijkcoach.
  • Organiseren van de benodigde activiteiten die nodig zijn voor de vrijwilligers bij hun ontwikkeling of leertraject.
  • Bewaken van de kwaliteit van het spelaanbod.
  • Afstemming met de groepsbegeleider.

Verdieping en verder ontwikkelen

Wat Scouting betreft, is persoonlijke ontwikkeling een belangrijk thema. Binnen Scouting Academy zijn er verschillende mogelijkheden om je op allerlei vlakken verder te ontwikkelen.

  • Vrijwilligerswerk levert je wat op: aandacht voor persoonlijke ontwikkeling zorgt voor evenwicht tussen wat Scouting een vrijwilliger kost en wat het hem oplevert. Scouting is niet van de riante onkostenvergoedingen. Echter, wat we elkaar wel (naast plezier en vriendschap) kunnen geven, is een riante dosis persoonlijke ontwikkeling die van pas komt in je verdere leven, binnen én buiten Scouting.
  • Vrijwilligersbehoud: werk maken van persoonlijke ontwikkeling draagt ook bij aan vrijwilligersbehoud. Voor de korte termijn gaat het daarbij om de vraag of iemand zijn huidige functie goed aan kan. Ook als iemand gekwalificeerd is, kan het toch zijn dat hij tegen dingen aanloopt, of elementen van zijn functie beter wil doen. Daarmee aan de slag gaan, verhoogt de kans dat iemand de benoemingstermijn afmaakt en ‘bijtekent’. Voor de langere termijn gaat het om de koppeling van persoonlijke ontwikkeling aan de Scoutingloopbaan die de vrijwilliger ambieert. Of het nu is omdat iemand uitgekeken raakt op zijn huidige functie, of dat iemand de maximale benoemingsperiode heeft vol gemaakt, feit is dat Scouting een diversiteit aan functies te bieden heeft en dat persoonlijke ontwikkeling ertoe kan bijdragen dat iemand een nieuwe uitdaging oppakt die de vrijwilliger opnieuw kan binden.
  • Groei in kwaliteit: één van de speerpunten van Scouting. Daarbij is kwaliteit in het aanbieden en faciliteren van het Scoutingspel, oftewel de kwaliteit van vrijwilligers, een heel belangrijke factor. Ook om die reden vindt Scouting het van belang te investeren in persoonlijke ontwikkeling.
  • Persoonlijk gewin: wat je leert in Scouting is ook buiten Scouting van belang. Zo kan het zijn dat Scouting op je cv bijdraagt aan je sollicitatie, je kansen geeft in je werkloopbaan of van betekenis kan zijn in je studie.

Hoe ga je aan de slag?

Binnen Scouting kennen we twee verschillende soorten competenties. Functiegebonden competenties, vaardigheden die nodig zijn om je functie goed uit te kunnen voeren, en persoonlijke competenties, vaardigheden die je binnen Scouting opdoet en die zo omschreven zijn dat ze ook in de buitenwereld begrepen worden. Zo kun je 'in dezelfde taal' als die bijvoorbeeld op school gebruikt wordt, aantonen dat je binnen Scouting iets hebt geleerd of andersom. Dit hoef je dan niet opnieuw te leren.

Functiegebonden competenties

Binnen Scouting zijn er diverse functies met hun eigen functiegebonden competenties en daarmee hun eigen kwalificatie, bijvoorbeeld teamleider of trainer.

Je hebt een keuze gemaakt waarin je je verder wilt ontwikkelen. Samen met je praktijkbegeleider kun je een TOP (Talent Ontwikkel Plan) maken. Je maakt een TOP voor een functiegebonden kwalificatie. Je gaat zoeken waar je wat kunt leren. Misschien wil je een vervolg- of specialistische training volgen, wil je enkele kampspecialisaties halen of wil je leren hoe je om moet gaan met moeilijk gedrag bij kinderen.

Je maakt afspraken wie jou gaat begeleiden en stelt vast wanneer je het traject wilt afronden. De begeleiding kan bijvoorbeeld ook door een gekwalificeerd teamleider worden gedaan als je in de speltak één en ander wilt oefenen.

Bij elke training of cursus staat meestal wel beschreven wat het doel is en wat je na afloop kan en je moet het kunnen toepassen in de praktijk, er vaardiger in worden.

Persoonlijke competenties

Voor je persoonlijke competenties kun je gebruik maken van de competentieroos. Deze is gebaseerd op algemene competenties die door de buitenwereld ook begrepen worden. Er is een lege competentieroos die je kunt invullen. Je vult de roos voor jezelf in, alleen of met iemand samen. Het is goed om het resultaat altijd met iemand te bespreken. Soms kan het zijn dat je door een gesprek over een onderdeel helder krijgt hoe ver je met de competentie bent en tot hoe ver je die competentie wilt ontwikkelen. Bij de competentieroos is een handleiding gemaakt, die tekst en uitleg geeft bij het invullen ervan. Ook is er een vereenvoudigde versie, gemaakt door Regio Zeeland.

De persoonlijke competenties zijn terug te vinden in het functieprofiel van praktijkbegeleider. Er zijn namelijk raakvlakken tussen de persoonlijke competenties en de functiegebonden competenties. Deze zie je terug in de functiebeschrijving, onder ‘taken’, in de kolommen.

Hoe ga je andere kwalificaties halen?

Functiegebonden competenties

Training volgen in de regio of op landelijke evenementen

De meeste regio’s hebben een trainersteam. Zij bieden ook vervolg- of specialistische trainingen aan. Deze training bieden zij meestal aan op avonden of dagdelen in een weekend. Sommige regio’s doen dit in combinatie met een spelraad of hebben een workshopdag.

Je kunt je voor deze trainingen inschrijven via Scouts Online. De regio regelt dat de trainingen in Scouts Online staan met een inschrijfformulier. Indien jouw regio de training niet aanbiedt, kan je in elke andere regio in Nederland een training volgen. 

Landelijk worden er ook evenementen georganiseerd waar je kan deelnemen aan diverse workshops en trainingen, zoals de Scout-In en de Landelijke Scoutiviteit.

Je zou ervoor kunnen kiezen om de stap te maken naar de functie praktijkcoach als je voor jezelf een nieuwe uitdaging zoekt in je ontwikkeling. Klik hier voor meer info over de functie praktijkcoach.

Of je kiest voor een functie als trainer, je kan dan contact opnemen met de trainerscoördinator van het trainersteam in de regio.

Persoonlijke competenties

Hiervoor zijn verschillende mogelijkheden:

  • Met en van elkaar leren binnen het eigen team, door (positieve en negatieve) feedback te geven en collegiale coaching.
  • Coaching door iemand van buiten het eigen team. Bijvoorbeeld de groepsbegeleider of de coördinator vrijwilligersbeleid (HRM). Zij kunnen jou coachen in jouw leervraag of zij kunnen je helpen iemand te vinden die een coach is. De ervaring leert dat de meeste mensen het erg leuk vinden een ander te helpen om de competenties te verbeteren.
  • Deelname aan activiteiten of trainingen, zoals de Landelijke Scoutiviteit, Scout-In, de Gillwel-training of internationale seminars.

Je kunt natuurlijk ook je persoonlijke competenties ontwikkelen door op een ander niveau vrijwilliger te worden. Denk dan aan:

Eindbeoordeling

Hoe en door wie je eindbeoordeling wordt gedaan, is afhankelijk van de functie waarvoor je het aanvraagt. In de Kwalificatiewijzer staat precies wie wat kan en mag kwalificeren en dus ook beoordelen.

Tips en handige hulpmiddelen

Voor het uitvoeren van je taken als praktijkbegeleider zijn er een aantal handige hulpmiddelen.

  • Kwalificatiewijzer: deze kun je vinden in Scouts Online onder de tab 'Vrijwilligers' en ‘Overzichten en links'. In de Kwalificatiewijzer kun je een overzicht vinden van de verschillende kwalificaties en door wie een bepaalde kwalificatie aangevraagd en geregistreerd kan worden in Scouts Online.
  • Handboek voor praktijkbegeleiders : in deze handleiding wordt uitgelegd wat de functie van praktijkbegeleider inhoudt en worden de werkwijze en de werkvormen uitgewerkt voor de praktijk in de Scoutinggroep.
  • Handleiding : hierin staat stap voor stap beschreven hoe je in Scouts Online kwalificaties kunt registreren en aanvragen.
  • Toolkit praktijkbegeleider: in deze toolkit vind je alle documenten die je nodig hebt om de rol van praktijkbegeleider goed uit te kunnen voeren.

 

Praktijkbegeleider, wel gekwalificeerd

De praktijkbegeleider beoordeelt de leidinggevenden en de teams op hun competenties. Hebben zij in huis wat nodig is om de kwaliteit te leveren die ten goede komt aan het spel en de hele Scoutinggroep? Je coacht en motiveert vrijwilligers in de groep om zich verder te ontwikkelen en hun kwalificatie te behalen. De functieprofielen en kwalificatiekaarten helpen om inzichtelijk te krijgen welke competenties (het geheel aan vaardigheden, kennis en houding over een onderwerp) er nodig zijn om een (deel)kwalificatie te behalen. Als de praktijkbegeleider akkoord is met de behaalde competenties die nodig zijn voor een kwalificatie, dan neemt hij contact op met de praktijkcoach van de regio. Deze doet (in samenspraak met de praktijkbegeleider) de eindbeoordeling en geeft de kwalificatie af. 

Samenwerken in de groep en in de regio

Binnen de groep werk je samen met de groepsbegeleider. Beiden hebben te maken met de leidinggevenden en de leidingteams en hebben een signalerende functie. Het is belangrijk om de taken en acties goed op elkaar af te afstemmen om te voorkomen dat je in elkaars functie overlap krijgt van taken. Lees verderop op deze pagina meer over het verschil tussen de praktijkbegeleider en de groepsbegeleider.

Op regioniveau heb je contact met de praktijkcoach, om behaalde competenties te kunnen vaststellen en kwalificaties te kunnen toekennen. Daarnaast ondersteunt de praktijkcoach jou bij het invullen van je rol. Je bezoekt regelmatig regionale en landelijke bijeenkomsten om up-to-date te blijven en tips te horen van anderen (of om te geven).

Indien er binnen de regio een praktijkbegeleidersoverleg is georganiseerd, kun je hieraan deelnemen en je netwerk opbouwen. In deze bijeenkomsten kun je zelf vragen stellen, situaties overleggen, nieuws van Scouting Academy horen en je spreekt waarschijnlijk ook de trainerscoördinator en de trainers.

De trainers kunnen de input van de praktijkbegeleiders over de inhoud van de trainingen aanpassen indien gewenst en andersom kunnen de trainers ook hun waarnemingen over bepaalde opvallende zaken van leidinggevenden teruggeven aan de praktijkbegeleiders. Niet op persoonlijk niveau, maar op hoofdlijnen. Het gaat dan bijvoorbeeld om kennisniveau van het spelaanbod, technische kennis als het gaat om pionieren, etc.

Wat ga je doen als praktijkbegeleider?

Draagvlak creeëren voor Scouting Academy in je groep

In sommige groepen is er niet veel animo voor training en opleiding. Vrijwilligers zijn al druk genoeg met de opkomsten en de algemene gang van zaken in de groep. De tijd om ook nog trainingen te volgen, ontbreekt.

Het kan ook zijn dat men de noodzaak niet ziet en vindt dat alles goed gaat. Als praktijkbegeleider is het dan lastig om je taak vorm te geven. Als men echt niet wil, zal het een zware klus worden. Iets ‘willen’ begint bij de persoon zelf. ‘Verplicht’ leren zal in veel gevallen geen vruchten afwerpen.

Begin bij degenen die wel interesse hebben. Ga hiermee aan de slag en de kans bestaat dat anderen hierdoor gemotiveerd raken. Houd op de groepsraad of op een ander moment een korte presentatie over Scouting Academy en steek vooral in op: het niet dubbelop leren, de competenties die men al kan worden meteen afgetekend, je hoeft niet op training en wellicht kan er een training op de groep gegeven worden. Eventueel koppel je er een maaltijd of andere leuke activiteit aan.

Ook kun je starten met een speltakteam dat wel wil. Het zou kunnen dat andere teams gemotiveerd worden van de resultaten en het enthousiasme. Begin op microniveau en daar waar de kansen liggen.

Kwalificeren van leiding en speltakteams

Als praktijkbegeleider heb je de taak om de kwaliteit van het spel en de vrijwilligers te bewaken en te optimaliseren. Wat je onder andere gaat doen, is in gesprek gaan met de leidingteams, de leidinggevenden en de groepsbegeleider.

  1. Je inventariseert binnen je groep (via Scouts Online) welke kwalificaties iedere leidinggevende al heeft of welke trainingen er al gevolgd zijn. Deze inventarisatie moet je handmatig doen. Vervolgens maak je een inventarisatie van iedere speltak op basis van het teamprofiel. Welk niveau heeft het team en waar staan ze ongeveer? Je kunt vaststellen welke kwalificaties er al zijn of bijna zijn en informeert bij de groepsbegeleider naar zijn ideeën over het functioneren van de verschillende speltakteams.
    Ook kun je kijken naar de groei van de speltak. De gegevensbeheerder kan voor jou de managementinformatie uit Scouts Online halen. Een stijging of daling van het ledenaantal zou iets over de kwaliteit van het spel en de speltak kunnen zeggen. Dit hoeft niet per se.
    Je hebt nu een aardig beeld van de kwaliteiten van de teams, hun verbeterpunten en voor welke functies er gekwalificeerde leidinggevenden moeten komen.
  2. Je gaat in gesprek met de verschillende speltakteams. Je neemt het teamprofiel als uitgangspunt en bekijkt met de leiding op welk niveau zij zichzelf zien. Vervolgens laat je zien hoe de speltak ervoor staat zoals jij het ziet.
  3. Je gaat een TOP maken voor het team. Een Team Ontwikkel Plan in dit geval. Waar wil het team staan over één Scoutingseizoen? Wie heeft welke functie en wil of kan zich hiervoor kwalificeren? Je maakt een tijdspad waarin duidelijk wordt hoe de route voor de leidinggevenden eruit gaat zien: voor hun persoonlijke kwalificatie of voor specialistische vaardigheden of verdieping, zoals EHBO, pionieren, etc.
  4. Je voert de gesprekken in het team of met een leidinggevende apart. Je kijkt met elke leidinggevende, die het ontwikkeltraject instapt, wat er nog gedaan moet worden.
  5. Traject bewaken. Tijdens de opleiding van de diverse leidinggevenden houd je het traject in de gaten. Je hebt een tussenevaluatie of voortgangsgesprek met de individuele personen, maar ook met het hele speltakteam. Zijn ze nog op de goede weg? Hoe zit het met de groei en het spelaanbod?

Individuele ontwikkelingstrajecten begeleiden

Naast het traject om de kwaliteit van de speltakteams te optimaliseren, kan het ook zijn dat je persoonlijke verzoeken krijgt van vrijwilligers die zich ergens in willen ontwikkelen. Bijvoorbeeld voor hun studie of werk of omdat ze het leuk vinden. Met deze vrijwilligers kun je ook een TOP (Talent Ontwikkel Plan) maken en hen hierin begeleiden. Misschien willen ze een kwalificatie voor teamleider halen (ook al is er nu geen vacature teamleider) of willen ze grote activiteiten organiseren.

Ook kun je samen met de groepsbegeleider nieuwe leidinggevenden werven. Naast het functieprofiel is er ook een wervingsprofiel voor leidinggevenden. Het wervingsprofiel geeft de kaders aan van de functie: waar moet je aan voldoen en wat zijn je taken? Dit wervingsprofiel kan de groep ook gebruiken als vacature bij het zoeken naar nieuwe leidinggevenden. Het functieprofiel gaat dieper in op de taken en de competenties die je nodig hebt om verantwoord (bege)leiding te kunnen geven.

Verschil groepsbegeleider en praktijkbegeleider

De groepsbegeleider is de begeleider of coach van de leidinggevende in het reilen en zeilen van de teams, bijvoorbeeld als het gaat om de bezetting. De praktijkbegeleider houdt zich bezig met de kwaliteit en de ontwikkeling van de teams en de leiding. De groepsbegeleider zit in het bestuur als 'vertegenwoordiging' van de leidingteams en onderhoudt de contacten met het bestuur en de teams. De praktijkbegeleider zit niet in het bestuur en werkt samen met de groepsbegeleider. 

Taken van de groepsbegeleider

  • Jaarlijks informeren bij de individuele vrijwilligers om te horen hoe het gaat.
  • Werving en begeleiding nieuwe vrijwilligers.
  • Bemiddelen bij meningsverschillen binnen de vrijwilligersteams.
  • Coördinatie van stagiaires en maatschappelijke stages door scholieren.
  • Sfeer en samenhang van de groep vrijwilligers bevorderen.
  • Motiveren, stimuleren en adviseren van bestuursleden.
  • De groepsbegeleider maakt deel uit van het bestuur van de groep.
  • Samenwerking met de praktijkbegeleider.

Taken van de praktijkbegeleider

  • Bewaken van de kwaliteit van de teams en de individuele vrijwilligers.
  • Ondersteunen van vrijwilligers in het behalen van de competenties voor hun functie.
  • Ondersteunen van vrijwilligers in hun persoonlijke ontwikkeling.
  • Beoordelen van de competenties.
  • Aanvragen van de assessment bij de praktijkcoach.
  • Organiseren van de benodigde activiteiten die nodig zijn voor de vrijwilligers bij hun ontwikkeling of leertraject.
  • Bewaken van de kwaliteit van het spelaanbod.
  • Afstemming met de groepsbegeleider.

Verdieping en verder ontwikkelen

Wat Scouting betreft, is persoonlijke ontwikkeling een belangrijk thema. Binnen Scouting Academy zijn er verschillende mogelijkheden om je op allerlei vlakken verder te ontwikkelen.

  • Vrijwilligerswerk levert je wat op: aandacht voor persoonlijke ontwikkeling zorgt voor evenwicht tussen wat Scouting een vrijwilliger kost en wat het hem oplevert. Scouting is niet van de riante onkostenvergoedingen. Echter, wat we elkaar wel (naast plezier en vriendschap) kunnen geven, is een riante dosis persoonlijke ontwikkeling die van pas komt in je verdere leven, binnen én buiten Scouting.
  • Vrijwilligersbehoud: werk maken van persoonlijke ontwikkeling draagt ook bij aan vrijwilligersbehoud. Voor de korte termijn gaat het daarbij om de vraag of iemand zijn huidige functie goed aan kan. Ook als iemand gekwalificeerd is, kan het toch zijn dat hij tegen dingen aanloopt, of elementen van zijn functie beter wil doen. Daarmee aan de slag gaan, verhoogt de kans dat iemand de benoemingstermijn afmaakt en ‘bijtekent’. Voor de langere termijn gaat het om de koppeling van persoonlijke ontwikkeling aan de Scoutingloopbaan die de vrijwilliger ambieert. Of het nu is omdat iemand uitgekeken raakt op zijn huidige functie, of dat iemand de maximale benoemingsperiode heeft vol gemaakt, feit is dat Scouting een diversiteit aan functies te bieden heeft en dat persoonlijke ontwikkeling ertoe kan bijdragen dat iemand een nieuwe uitdaging oppakt die de vrijwilliger opnieuw kan binden.
  • Groei in kwaliteit: één van de speerpunten van Scouting. Daarbij is kwaliteit in het aanbieden en faciliteren van het Scoutingspel, oftewel de kwaliteit van vrijwilligers, een heel belangrijke factor. Ook om die reden vindt Scouting het van belang te investeren in persoonlijke ontwikkeling.
  • Persoonlijk gewin: wat je leert in Scouting is ook buiten Scouting van belang. Zo kan het zijn dat Scouting op je cv bijdraagt aan je sollicitatie, je kansen geeft in je werkloopbaan of van betekenis kan zijn in je studie.

Hoe ga je aan de slag?

Binnen Scouting kennen we twee verschillende soorten competenties. Functiegebonden competenties, vaardigheden die nodig zijn om je functie goed uit te kunnen voeren, en persoonlijke competenties, vaardigheden die je binnen Scouting opdoet en die zo omschreven zijn dat ze ook in de buitenwereld begrepen worden. Zo kun je 'in dezelfde taal' als die bijvoorbeeld op school gebruikt wordt, aantonen dat je binnen Scouting iets hebt geleerd of andersom. Dit hoef je dan niet opnieuw te leren.

Functiegebonden competenties

Binnen Scouting zijn er diverse functies met hun eigen functiegebonden competenties en daarmee hun eigen kwalificatie, bijvoorbeeld teamleider of trainer.

Je hebt een keuze gemaakt waarin je je verder wilt ontwikkelen. Samen met je praktijkbegeleider kun je een TOP (Talent Ontwikkel Plan) maken. Je maakt een TOP voor een functiegebonden kwalificatie. Je gaat zoeken waar je wat kunt leren. Misschien wil je een vervolg- of specialistische training volgen, wil je enkele kampspecialisaties halen of wil je leren hoe je om moet gaan met moeilijk gedrag bij kinderen.

Je maakt afspraken wie jou gaat begeleiden en stelt vast wanneer je het traject wilt afronden. De begeleiding kan bijvoorbeeld ook door een gekwalificeerd teamleider worden gedaan als je in de speltak één en ander wilt oefenen.

Bij elke training of cursus staat meestal wel beschreven wat het doel is en wat je na afloop kan en je moet het kunnen toepassen in de praktijk, er vaardiger in worden.

Persoonlijke competenties

Voor je persoonlijke competenties kun je gebruik maken van de competentieroos. Deze is gebaseerd op algemene competenties die door de buitenwereld ook begrepen worden. Er is een lege competentieroos die je kunt invullen. Je vult de roos voor jezelf in, alleen of met iemand samen. Het is goed om het resultaat altijd met iemand te bespreken. Soms kan het zijn dat je door een gesprek over een onderdeel helder krijgt hoe ver je met de competentie bent en tot hoe ver je die competentie wilt ontwikkelen. Bij de competentieroos is een handleiding gemaakt, die tekst en uitleg geeft bij het invullen ervan. Ook is er een vereenvoudigde versie, gemaakt door Regio Zeeland.

De persoonlijke competenties zijn terug te vinden in het functieprofiel van praktijkbegeleider. Er zijn namelijk raakvlakken tussen de persoonlijke competenties en de functiegebonden competenties. Deze zie je terug in de functiebeschrijving, onder ‘taken’, in de kolommen.

Hoe ga je andere kwalificaties halen?

Functiegebonden competenties

Training volgen in de regio of op landelijke evenementen

De meeste regio’s hebben een trainersteam. Zij bieden ook vervolg- of specialistische trainingen aan. Deze training bieden zij meestal aan op avonden of dagdelen in een weekend. Sommige regio’s doen dit in combinatie met een spelraad of hebben een workshopdag.

Je kunt je voor deze trainingen inschrijven via Scouts Online. De regio regelt dat de trainingen in Scouts Online staan met een inschrijfformulier. Indien jouw regio de training niet aanbiedt, kan je in elke andere regio in Nederland een training volgen. 

Landelijk worden er ook evenementen georganiseerd waar je kan deelnemen aan diverse workshops en trainingen, zoals de Scout-In en de Landelijke Scoutiviteit.

Je zou ervoor kunnen kiezen om de stap te maken naar de functie praktijkcoach als je voor jezelf een nieuwe uitdaging zoekt in je ontwikkeling. Klik hier voor meer info over de functie praktijkcoach.

Of je kiest voor een functie als trainer, neem dan contact op met de trainerscoördinator van het trainersteam in de regio.

Persoonlijke competenties

Hiervoor zijn verschillende mogelijkheden:

  • Coaching door iemand van buiten het eigen team. Bijvoorbeeld de groepsbegeleider of de coördinator vrijwilligersbeleid (HRM). Zij kunnen jou coachen in jouw leervraag of zij kunnen je helpen iemand te vinden die een coach is. De ervaring leert dat de meeste mensen het erg leuk vinden een ander te helpen om de competenties te verbeteren.
  • Deelname aan activiteiten of trainingen, zoals de Landelijke Scoutiviteit, Scout-In, de Gillwel-training of internationale seminars.

Je kunt natuurlijk ook je persoonlijke competenties ontwikkelen door op een ander niveau vrijwilliger te worden. Denk dan aan:

Eindbeoordeling

Hoe en door wie je eindbeoordeling wordt gedaan, is afhankelijk van de functie waarvoor je het aanvraagt. In de Kwalificatiewijzer staat precies wie wat kan en mag kwalificeren en dus ook beoordelen.

Tips en handige hulpmiddelen

Voor het uitvoeren van je taken als praktijkbegeleider zijn er een aantal handige hulpmiddelen.

  • Kwalificatiewijzer: deze kun je vinden in Scouts Online onder de tab 'Vrijwilligers' en ‘Overzichten en links'. In de Kwalificatiewijzer kun je een overzicht vinden van de verschillende kwalificaties en door wie een bepaalde kwalificatie aangevraagd en geregistreerd kan worden in Scouts Online.
  • Handboek voor praktijkbegeleiders : in deze handleiding wordt uitgelegd wat de functie van praktijkbegeleider inhoudt en worden de werkwijze en de werkvormen uitgewerkt voor de praktijk in de Scoutinggroep.
  • Handleiding : hierin staat stap voor stap beschreven hoe je in Scouts Online kwalificaties kunt registreren en aanvragen.
  • Toolkit praktijkbegeleider: in deze toolkit vind je alle documenten die je nodig hebt om de rol van praktijkbegeleider goed uit te kunnen voeren.

 

Voor praktijkbegeleiders

De praktijkbegeleider bewaakt en optimaliseert de kwaliteit van het spel en de vrijwilligers in de groep. Als praktijkbegeleider stimuleer je niet alleen de kwaliteit van individuen, maar ook van de leidingteams en het bestuur. Je coacht en motiveert de vrijwilligers om meer uit zichzelf te halen en begeleidt hen in het ontwikkeltraject. Om je functie als praktijkbegeleider goed uit te kunnen voeren, is het belangrijk dat je zelf ook gekwalificeerd bent. Wanneer je dat bent, zijn er verschillende hulpmiddelen om je functie zo leuk en makkelijk mogelijk te maken, waaronder de Toolkit praktijkbegeleider.

Project Spelkwaliteit

Kwalitatief goed Scoutingspel daagt meiden en jongens uit zich persoonlijk te ontwikkelen. Dát is waar we ons binnen Scouting voor inzetten. Scouting helpt leiding daarbij bekwaam te worden in het organiseren van een uitdagend Scoutingprogramma én Scouting helpt praktijkbegeleiders bekwaam te worden leiding hierin te ondersteunen. Praktijkbegeleiders spelen namelijk een belangrijke rol in het stimuleren van leidingteams om met elkaar in gesprek te gaan over de kwaliteit van het spel en de mogelijkheid om je hier als team en als persoon verder in te ontwikkelen. Lees meer...

Routekaart praktijkbegeleider

De online trainingroute voor praktijkbegeleiders bestaat uit een routekaart met daarin diverse mogelijkheden om aan je competenties te werken en waarmee je snel en makkelijk ziet wat je voor de functie van praktijbegeleider aan competenties nodig hebt. Deze online trainingsroute is gebaseerd op de kwalificatiekaart voor praktijkbegeleider. Als je aan het eind van de routekaart bent, heb je dus in feite de kwalificatiekaart doorlopen. Je kiest in de routekaart zelf met welke competentie je aan de slag wil en op welke manier. Lees meer...

Ervaren leiding, niet gekwalificeerd

Je draait al enkele jaren mee binnen de groep als leidinggevende, je hebt al veel ervaring opgedaan en je wilt je nu kwalificeren. Als leidinggevende kun je op basis- en gekwalificeerd niveau leidinggevende zijn. Het kan zijn dat je nog nooit een training hebt gevolgd of dat je al een erkenning hebt, omdat je in het verleden een start- en programmatraining hebt gevolgd. Je bent dan natuurlijk ook gekwalificeerd, maar moet je erkenning van toen nog om laten zetten naar je nieuwe kwalificatie.

Het kan ook zo zijn dat je wel de start- en programmatraining hebt gevolgd, maar nooit je stage hebt gedaan en dus ook niet je erkenning hebt ontvangen. Ook dan kun je je kwalificatie gekwalificeerd leidinggevende halen. Wat moet je doen?

Wat ga je doen om gekwalificeerd te worden?

Je maakt een afspraak met de praktijkbegeleider in de groep. Je downloadt het functieprofiel en de kwalificatiekaart  van leidinggevenden voor de speltak(ken) waar je leidinggevende voor bent.

Vervolgens ga je verder met een van de hieronder genoemde opties die voor jou van toepassing zijn.

Je hebt geen start- en programmatraining gevolgd en je hebt geen oude erkenning

Samen met de praktijkbegeleider wordt, aan de hand van de kwalificatiekaart en het functieprofiel, gekeken over welke competenties je al beschikt. Een competentie is een totaal van vaardigheden, kennis en houding over een bepaald onderwerp. Om de competenties inzichtelijk te maken, is de kwalificatiekaart opgedeeld in twaalf deelkwalificaties. Zij dekken met elkaar alle competenties die nodig zijn voor je kwalificatie leidinggevende.

Met de hiervoor genoemde documenten ga je samen met je praktijkbegeleider bekijken of je voldoet aan het basisniveau en of ook het gekwalificeerde niveau voor jou in beeld is. Je kunt een TOP ( Talent Ontwikkel Plan ) maken, waarin staat wat je waar gaat leren en in welke periode je dit gaat doen.

Door ervaring op te doen als leidinggevende, behaal je al diverse competenties. Het kan dus zijn dat je al op het niveau van gekwalificeerd bent en niet veel meer hoeft te leren voor je kwalificatie.

Je hebt ooit de erkenning gekregen door het volgen van de start- en programmatraining

Als je kijkt in Scouts Online bij je persoonlijke gegevens, dan zie je onder 'Kwalificaties' dat je oude erkenning nog steeds vermeld staat. Je ziet echter ook, dat er tien deelkwalificaties bij staan. Deze heb je gehaald, er wordt namelijk vanuit gegaan dat je nog steeds op een verantwoorde manier leiding geeft. In totaal zijn er twaalf deelkwalificaties nodig om gekwalificeerd leidinggevende te kunnen zijn. Om je erkenning om te kunnen zetten naar je kwalificatie, moet je dus nog twee deelkwalificaties halen:

  1. Deelkwalificatie Spelvisie en Spelaanbod (inmiddels vernieuwd, dus dit heb je destijds nog niet geleerd)
  2. Deelkwalificatie Scouting Academy (de nieuwe route van deskundigheidsbevordering)

Waarom moet je deze twee kwalificaties halen? De deelkwalificatie Spelvisie en spelaanbod is een overstapmodule. De inhoud is gewijzigd, vanwege de spelvisie SCOUTS. Ook is in 2010 het spelaanbod van bevers, welpen, scouts en explorers aangepast en is de speltak roverscouts ontstaan. Voor de deelkwalificatie Scouting Academy geldt dat het belangrijk is dat ook leiding met oude erkenning de nieuwe route van deskundigheidsbevordering kent, weet wat de mogelijkheden zijn en weet waarom de route is veranderd. Deze beide modules bevatten dus belangrijke informatie voor ervaren en nieuwe leiding, vandaar dat deze zijn toegevoegd.

Vervolgens bekijk je samen met de praktijkbegeleider de deelkwalificaties Spelvisie- Spelaanbod en Scouting Academy en bepaal je wat je wel en niet weet. Je kunt een TOP (Talent Ontwikkel Plan) maken, waarin staat wat je waar gaat leren en in welke periode.

Hoe ga je de kwalificatie halen?

Je hebt geen start- en programma gevolgd (of wel gevolgd, maar traject niet afgemaakt) en geen oude erkenning

Je hebt met je praktijkbegeleider vastgesteld wat je aan competenties in huis hebt en aan welke competenties je nog moet werken. Het streven is om binnen één Scoutingseizoen je kwalificatie te behalen. Je weet nu ook onder welke deelkwalificatie jouw leertraject zit.

Je TOP (Talent Ontwikkel Plan) geeft aan, aan welke competenties of deelkwalificaties je gaat werken. 

Er zijn verschillende manieren om competenties te ontwikkelen:

  1. Je volgt een training in je regio of ergens anders in Nederland.
  2. Je leert in je eigen groep (van je medeleiding).
  3. Je leert bij een andere groep, je gaat stage lopen.
Training volgen

De meeste regio’s hebben een trainersteam dat speciaal opgeleid is om leidinggevenden te trainen in de twaalf deelkwalificaties. Deze deelkwalificaties bieden zij aan op avonden, dagdelen in een weekend of door middel van een weekendtraining (deze laatste past het beste bij startende leidinggevende die nog veel moet leren). Je kunt je voor deze trainingen inschrijven via Scouts Online. De regio regelt dat de trainingen in Scouts Online staan met een inschrijfformulier. Ook zie je hier waar de trainingen in de regio worden gegeven en welke trainingen op andere plekken in Nederland gegeven worden. Je mag overal op training gaan, ook buiten je eigen regio.

Je leert in je eigen groep

Leren binnen je eigen groep kan bij je eigen speltak of bij een andere speltak. Daar waar de kennis over de competentie of deelkwalificatie aanwezig is, kun jij opgeleid worden. De praktijkbegeleider maakt de afspraken met degene die jou gaat opleiden of trainen. Deze persoon is natuurlijk zelf al gekwalificeerd. Tijdens het leertraject is er een tussenevaluatie met jouw begeleider en de praktijkbegeleider en een eindgesprek waarin de praktijkbegeleider beoordeelt of je de deelkwalificatie of competentie hebt behaald. In een tussenevaluatie kan er bijgestuurd worden of kunnen er nieuwe afspraken gemaakt worden. Je bespreekt de voortgang. In een eindbeoordeling kan de praktijkbegeleider jou op verschillende manieren beoordelen. Hij kan dit in een gesprek doen, jou vragen naar concreet materiaal of je vragen het geleerde in de praktijk te laten zien.

Je leert bij een andere groep

Leren bij een andere groep is ook een optie. Je zou dit stage lopen kunnen noemen. De praktijkbegeleider beoordeelt in welke groep jij mee kunt lopen en spreekt met de betreffende groep af wie jouw begeleider wordt. Ook in dit leertraject is er een tussenevaluatie en een eindgesprek waarin de praktijkbegeleider beoordeelt of je de deelkwalificatie of competentie hebt behaald.

Je hebt ooit de erkenning gekregen door het volgen van de start- en programmatraining

Om je erkenning om te kunnen zetten naar gekwalificeerd, moet je nog twee deelkwalificaties halen. Er zijn er namelijk in totaal twaalf. Er wordt van uit gegaan dat je nog steeds op een verantwoorde manier leiding geeft, dus de overige tien hoef je niet opnieuw te doen.

  1. Deelkwalificatie Spelvisie en Spelaanbod (inmiddels vernieuwd)
  2. Deelkwalificatie Scouting Academy (de nieuwe route van deskundigheidsbevordering)

Er zijn twee manieren om de twee deelkwalificaties te behalen.

  1. Je gaat een training volgen in de regio: je hoeft alleen de modules Spelvisie- en Spelaanbod en Scouting Academy te volgen.
  2. Je leert zelf of in je eigen groep: in dit geval kun je zelfstudie doen of je krijgt de informatie van iemand uit de groep die gekwalificeerd is. 
Zelfstudie

Je downloadt de modules. Je leest de modules helemaal door en je checkt op de kwalificatiekaart of je de onderdelen die bij deze deelkwalificaties horen, af kan ronden in Kennis, Vaardigheden of Houding. Voor elk onderdeel op de kwalificatiekaart staan een K, V of H die verwijzen naar deze woorden. Dat wat je niet weet of niet kunt uitleggen, ga je opzoeken. Dit kan in de Kompassen (handboek voor leiding), op internet of je vraagt het aan iemand van je groep.

Voor de deelkwalificatie Spelvisie en Spelaanbod kan je oefenen in de praktijk, door ze te verwerken in je programma’s en tijdens de opkomsten in de praktijk te brengen. Bijvoorbeeld het werken met insignes in een activiteitengebied volgens de richtlijnen per speltak.

Je leert via iemand anders

Het kan zijn dat de praktijkbegeleider jou zelf kan opleiden in beide deelkwalificaties. Het zou ook kunnen dat de praktijkbegeleider binnen de groep iemand heeft die jou kan opleiden.

Eindbeoordeling

De praktijkbegeleider vraagt voor jou de eindbeoordeling aan. De praktijkcoach beoordeelt of je voldoet aan alle competenties. Dit is iemand die binnen de regio onder andere de rol heeft om te beoordelen of iemand alle competenties in huis heeft voor gekwalificeerd niveau. De praktijkbegeleider is hierbij betrokken. De praktijkcoach beoordeelt dit door middel van een assessment: een gesprek waarin jij aantoont dat je over de benodigde informatie en competenties beschikt. Hij kan je ook observeren in de praktijk, dus tijdens een opkomst. Als de praktijkcoach en praktijkbegeleider vinden dat jij op gekwalificeerd niveau bent, dan zal de praktijkcoach jou in Scouts Online registreren als gekwalificeerd leidinggevende. Je krijgt hier een e-mail van. Het streven is dat je binnen één Scoutingseizoen je kwalificatie behaalt. Vervolgens kan je een kwalificatieteken aanvragen bij de ScoutShop. In de Kwalificatiewijzer kun je opzoeken door wie een bepaalde kwalificatie aangevraagd en geregistreerd kan worden in Scouts Online.

Verdieping en verder ontwikkelen

Wat Scouting betreft, is persoonlijke ontwikkeling een belangrijk thema. Binnen Scouting Academy zijn er verschillende mogelijkheden om je op allerlei vlakken verder te ontwikkelen.

  • Vrijwilligerswerk levert je wat op: aandacht voor persoonlijke ontwikkeling zorgt voor evenwicht tussen wat Scouting een vrijwilliger kost en wat het hem oplevert. Scouting is niet van de riante onkostenvergoedingen. Echter, wat we elkaar wel (naast plezier en vriendschap) kunnen geven, is een riante dosis persoonlijke ontwikkeling die van pas komt in je verdere leven, binnen én buiten Scouting.
  • Vrijwilligersbehoud: werk maken van persoonlijke ontwikkeling draagt ook bij aan vrijwilligersbehoud. Voor de korte termijn gaat het daarbij om de vraag of iemand zijn huidige functie goed aan kan. Ook als iemand gekwalificeerd is, kan het toch zijn dat hij tegen dingen aanloopt, of elementen van zijn functie beter wil doen. Daarmee aan de slag gaan, verhoogt de kans dat iemand de benoemingstermijn afmaakt en ‘bijtekent’. Voor de langere termijn gaat het om de koppeling van persoonlijke ontwikkeling aan de Scoutingloopbaan die de vrijwilliger ambieert. Of het nu is omdat iemand uitgekeken raakt op zijn huidige functie, of dat iemand de maximale benoemingsperiode heeft vol gemaakt, feit is dat Scouting een diversiteit aan functies te bieden heeft en dat persoonlijke ontwikkeling ertoe kan bijdragen dat iemand een nieuwe uitdaging oppakt die de vrijwilliger opnieuw kan binden.
  • Groei in kwaliteit: één van de speerpunten van Scouting. Daarbij is kwaliteit in het aanbieden en faciliteren van het Scoutingspel, oftewel de kwaliteit van vrijwilligers, een heel belangrijke factor. Ook om die reden vindt Scouting het van belang te investeren in persoonlijke ontwikkeling.
  • Persoonlijk gewin: wat je leert in Scouting is ook buiten Scouting van belang. Zo kan het zijn dat Scouting op je cv bijdraagt aan je sollicitatie, je kansen geeft in je werkloopbaan of van betekenis kan zijn in je studie.

Hoe ga je aan de slag?

Binnen Scouting kennen we twee verschillende soorten competenties. Functiegebonden competenties, vaardigheden die nodig zijn om je functie goed uit te kunnen voeren, en persoonlijke competenties, vaardigheden die je binnen Scouting opdoet en die zo omschreven zijn dat ze ook in de buitenwereld begrepen worden. Zo kun je 'in dezelfde taal' als die bijvoorbeeld op school gebruikt wordt, aantonen dat je binnen Scouting iets hebt geleerd of andersom. Dit hoef je dan niet opnieuw te leren.

Functiegebonden competenties

Binnen Scouting zijn er diverse functies met hun eigen functiegebonden competenties en daarmee hun eigen kwalificatie, bijvoorbeeld teamleider of trainer.

Je hebt een keuze gemaakt waarin je je verder wilt ontwikkelen. Samen met je praktijkbegeleider kun je een TOP (Talent Ontwikkel Plan) maken. Je maakt een TOP voor een functiegebonden kwalificatie. Je gaat zoeken waar je wat kunt leren. Misschien wil je een vervolg- of specialistische training volgen, wil je enkele kampspecialisaties halen of wil je leren hoe je om moet gaan met moeilijk gedrag bij kinderen.

Je maakt afspraken wie jou gaat begeleiden en stelt vast wanneer je het traject wilt afronden. De begeleiding kan bijvoorbeeld ook door een gekwalificeerd teamleider worden gedaan als je in de speltak één en ander wilt oefenen.

Bij elke training of cursus staat meestal wel beschreven wat het doel is en wat je na afloop kan en je moet het kunnen toepassen in de praktijk, er vaardiger in worden.

Persoonlijke competenties

Voor je persoonlijke competenties kun je gebruik maken van de competentieroos. Deze is gebaseerd op algemene competenties die door de buitenwereld ook begrepen worden. Er is een lege competentieroos die je kunt invullen. Je vult de roos voor jezelf in, alleen of met iemand samen. Het is goed om het resultaat altijd met iemand te bespreken. Soms kan het zijn dat je door een gesprek over een onderdeel helder krijgt hoe ver je met de competentie bent en tot hoe ver je die competentie wilt ontwikkelen. Bij de competentieroos is een handleiding gemaakt, die tekst en uitleg geeft bij het invullen ervan. Ook is er een vereenvoudigde versie, gemaakt door Regio Zeeland.

De persoonlijke competenties zijn terug te vinden in het functieprofiel van leidinggevende. Er zijn namelijk raakvlakken tussen de persoonlijke competenties en de functiegebonden competenties. Deze zie je terug in de functiebeschrijving, onder ‘taken’, in de kolommen.

Hoe ga je andere kwalificaties halen?

Functiegebonden competenties

De functiegebonden competenties kun je op drie manieren opdoen:

  1. Je volgt een training in je regio of tijdens landelijke evenementen als Scout-In of Landelijke Scoutiviteit.
  2. Je leert in je eigen groep (van je medeleiding).
  3. Je leert bij een andere groep, je gaat stage lopen.

De meeste regio’s hebben een trainersteam. Zij bieden ook vervolg- of specialistische trainingen aan. Deze training bieden zij meestal aan op avonden of dagdelen in een weekend. Sommige regio’s doen dit in combinatie met een spelraad of ze hebben een workshopdag.

Je kunt je voor deze trainingen inschrijven via Scouts Online. De regio regelt dat de trainingen in Scouts Online staan met een inschrijfformulier. Indien jouw regio de training niet aanbiedt, kan je in elke andere regio in Nederland een training volgen. Ook handig als je studeert, je kunt dan ook in de regio van je studentenstad een training volgen.

Landelijk worden er ook evenementen georganiseerd waar je kan deelnemen aan diverse workshops en trainingen, zoals de Scout-In en de Landelijke Scoutiviteit.

Persoonlijke competenties

Hiervoor zijn verschillende mogelijkheden:

  • Met en van elkaar leren binnen het eigen team, door (positieve en negatieve) feedback te geven en collegiale coaching.
  • Coaching door iemand van buiten het eigen team. Bijvoorbeeld de groepsbegeleider of de coördinator vrijwilligersbeleid (HRM). Zij kunnen jou coachen in jouw leervraag of zij kunnen je helpen iemand te vinden die een coach is. De ervaring leert dat de meeste mensen het erg leuk vinden een ander te helpen om de competenties te verbeteren.
  • Deelname aan activiteiten of trainingen, zoals de Landelijke Scoutiviteit, Scout-In, de Gillwel-training of internationale seminars.

Je kunt natuurlijk ook je persoonlijke competenties ontwikkelen door op een ander niveau vrijwilliger te worden. Denk dan aan:

Eindbeoordeling

De praktijkbegeleider vraagt voor jou de eindbeoordeling aan. De praktijkcoach beoordeelt of je voldoet aan alle competenties. Dit is iemand die binnen de regio onder andere de rol heeft om te beoordelen of iemand alle competenties in huis heeft voor gekwalificeerd niveau. De praktijkbegeleider is hierbij betrokken. De praktijkcoach beoordeelt dit door middel van een assessment: een gesprek waarin jij aantoont dat je over de benodigde informatie en competenties beschikt. Hij kan je ook observeren in de praktijk, dus tijdens een opkomst. Als de praktijkcoach en praktijkbegeleider vinden dat jij op gekwalificeerd niveau bent, dan zal de praktijkcoach jou in Scouts Online registreren als gekwalificeerd leidinggevende. Je krijgt hier een e-mail van. Het streven is dat je binnen één Scoutingseizoen je kwalificatie behaalt. Vervolgens kan je een kwalificatieteken aanvragen bij de ScoutShop. In de Kwalificatiewijzer kun je opzoeken door wie een bepaalde kwalificatie aangevraagd en geregistreerd kan worden in Scouts Online.

 

Partners van Scouting