Deprecated: implode(): Passing glue string after array is deprecated. Swap the parameters in /var/www/test-www/libraries/gantry/core/gantry.class.php on line 1044

Deprecated: implode(): Passing glue string after array is deprecated. Swap the parameters in /var/www/test-www/libraries/gantry/core/gantry.class.php on line 1044
Schepen
Deprecated: implode(): Passing glue string after array is deprecated. Swap the parameters in /var/www/test-www/libraries/gantry/core/gantry.class.php on line 1044
fotolijn

Schepen

Vlakdiktekeuring

De vlakdiktekeuring wordt gevraagd vanuit de verzekeringsmaatschappij (zoals EFM) die het wachtschip heeft verzekerd. De frequentie van keuren is afhankelijk van de verzekeraar, vaak staat op het laatste keuringsrapport de verloopdatum/ volgende keuringsdautm aangegeven. Dit is een droge keuring, waarvoor het schip dus op de werf moet liggen. Denk er dus aan om tijdig aan te geven bij de verzekeraar wanneer het schip droog gaat. Bij voorkeur is de eigenaar of technische staf bij de keuring aanwezig, zodat direct overleg mogelijk is.

Het onderwaterschip dient schoongespoten te zijn. Zodra de expert langskomt moet er iemand aanwezig zijn met een slijptol. Dit is om de plekken die aangegeven worden door de expert te slijpen zodat hij daar kan meten. Verder dient ook de binnenzijde van het schip goed toegankelijk te zijn, zo ook compartimenten als zijbeunen, ballasttanks, etc (wanneer van toepassing).

De keuring resulteert in een rapportage die aan de eigenaar van het schip wordt verstrekt. Op dit rapport staat aangegeven welke delen van het vlak aangepast moeten worden (vaak is dit nieuw plaatwerk).

Nog een tip: kijk regelmatig naar de verzekeringspolis van je schip. Is bijvoorbeeld de verzekerings-/dagwaarde nog realistisch of dateert deze uit 1963?

Veiligheidskeuring

KeuringsprocesDe Veiligheidskeuring vindt plaats in het licht van de wettelijke (technische) eisen, maar met een zeer sterke nadruk op hetgeen een wachtschip kenmerkt: het aan boord hebben van kinderen. Met name op het gebied van veiligheid rondom het aan boord hebben van kinderen gaat de Veiligheidskeuring verder dan de wettelijke eisen. 

Het mandaat voor de Veiligheidskeuring is gegund aan de WSC door het bestuur van Scouting Nederland.

Het schema hiernaast (klik om te vergroten) laat zien hoe het proces er ongeveer uitziet en wie welke verantwoordelijkheden heeft. Het spreekt voor zich dat een wachtschip in één keer goedgekeurd kan worden, waarna gelijk een Scoutingcertificaat kan worden verstrekt. De status van het Scoutingcertificaat kan worden gecontroleerd via Scouts Online.

Timing

De maximale door de WSC vastgestelde periode die tussen twee Veiligheidskeuringen mag zitten is 5 jaar. Aangezien elk wachtschip elke vijf jaar tenminste één keer op het droge en één keer in het water moet worden bekeken, is het interval tussen twee keuringen maximaal 3 jaar.

Inhoud

De in overleg met de Scheepvaartinspectie opgestelde en door de Kleine Vlootraad van 30 oktober 1999 vastgestelde, minimale veiligheidseisen waaraan een wachtschip dient te voldoen, vormen de basis voor de Veiligheidskeuring. Naar aanleiding van de veranderingen in de Binnenvaartwet in 2009 zijn deze eisen naar gelang geupdate. De veiligheidskeuring wordt in de regel door minimaal twee keurmeesters uitgevoerd, waarvan één van de twee een aspirant-keurmeester kan zijn.

  1. De Veiligheidskeuring wordt binnen afzienbare tijd (in de regel twee weken) een keuringsrapport opgeleverd met daarin de aanbevelingen van de keurmeester(s). Dit gaat eventueel vergezeld van een verzoek tot aanvullende informatie, zoals bijvoorbeeld gas-/reddingsvest-/brandblussercertificaten of bewijsmateriaal van uitgevoerde reparaties (zoals foto’s).

De keuringsrapporten zijn alleen voor gebruik in de WSC en de eigen groep. Een rapport wordt in principe aangeboden aan iemand van de groepsraad, eventueel aan de stichting. Indien aan aanbevelingen geen gevolg wordt gegeven kan bij constatering van ernstige veiligheidsrisico's de Regionale Admiraliteit, de evenementenorganisatie/kampleiding of Scouting Nederland op de hoogte worden gesteld.

Scoutingcertificaat

Pas nadat alle gegevens compleet zijn en alle afkeurpunten zijn aangepakt, kan een Scoutingcertificaat worden afgegeven. Dit certificaat wordt door de Secretaris van de WSC opgesteld en ondertekend door een vertegenwoordiger van Scouting Nederland. Uitgevoerde keuringen, de gegevens van het wachtschip, de datum en de uitslag van de keuring worden opgenomen in het registratiesysteem van Scouting Nederland (ScoutsOnline). De registratie hiervan geschiedt door een lid van de WSC.

Bezwaar maken tegen uitgevoerde Veiligheidskeuring

De aanvrager van de Veiligheidskeuring kan bezwaar aantekenen tegen het uitgebrachte Keuringsrapport. Dit bezwaar dient binnen 2 weken na verstrekking van het Keuringsrapport per email te worden ingediend bij de voorzitter van het eigen rayon. De voorzitter kan in overleg met de voorzitter Wachtschepencommissie en aanvrager van de Veiligheidskeuring overgaan tot een herkeuring.

De herkeuring wordt door twee andere keurmeesters uitgevoerd, bij voorkeur van een ander rayon. De daaropvolgende uitspraak van de WSC is bindend.

Certificaat van Onderzoek (CVO)

Het Certificaat van Onderzoek is een wettelijke keuring voor schepen van 20 meter en langer. Register Holland voert de CvO keuring uit, met een frequentie van één keer per vijf jaar - tenzij in de tussentijd een grote verbouwing heeft plaatsgevonden (nieuwe motor, verlenging/inkorting). Dit is een droge keuring, waarvoor het schip dus op de werf moet liggen.

Timing

Ieder wachtschip moet voor 30 december 2018 een eerste certificaat aanvragen om in aanmerking te komen als bestaand schip. Wachtschepen die pas na 30 december 2018 een eerste certificaat aanvragen, moeten volledig aan de eisen voldoen voor een nieuw schip. Wanneer groepen wel eens naar het buitenland gaan (bijv. naar Duitsland of België) wordt sterk aanbevolen om een geldig certificaat aan boord te hebben.

Inhoud

Voor bestaande pleziervaartuigen kan een certificaat afgegeven worden als het schip niet geheel aan de nieuwe Europese Richtlijn voldoet, op voorwaarde dat er geen 'klaarblijkelijk gevaar' is. Het certificaat wordt dan voorzien van een bijlage, waarin is aangetekend aan welke wettelijke eisen het schip niet voldoet. Er is sprake van 'klaarblijkelijk gevaar' wanneer niet aan de voorschriften voor de structurele eigenschappen van het vaartuig, de vaar- en manoeuvreereigenschappen of de veiligheid aan boord wordt voldaan (bijv. door het ontbreken van de benodigde certificaten).

Team Wachtschepen adviseert om ruim voorafgaande aan de CvO-keuring een Veiligheidskeuring uit te laten voeren, omdat het voldoen van het schip aan de CvO-richtlijnen dan ook wordt beoordeeld. Tijdens deze keuring geven we ook advies over mogelijkheden om de veiligheid en functionaliteit aan boord te verbeteren.

De minimale eisen voor een bestaand pleziervaartuig

  • Cascosterkte en huiddikte; hiervoor moet het schip droogstaan. Register Holland inspecteert het casco en maakt hierbij een vlakrapport op. (Wanneer er al een casco-inspectie heeft plaatsgevonden, wordt deze geaccepteerd als deze niet ouder is dan twee jaar en door een erkend bureau is uitgevoerd, zie ook Vlakdiktekeuring)
  • Stuurinrichting (inclusief stuurautomaat indien aanwezig)
  • Vrij zicht vanuit de stuurpositie (naar voren, maar ook naar achteren!)
  • Anker inrichting (operationeel)
  • Marifoon verbinding/bediening
  • Gasinstallatie aan boord; gekeurd door erkend installateur
  • Brandveiligheid (o.a. gekeurde brandblussers)
  • Reddingsmiddelen (reddingsvesten en boeien)
  • Manoeuvreereigenschappen; deze kunnen door de surveyor aan boord worden beoordeeld of met een proefvaart worden aangetoond.

Geldigheidsduur

Bestaande schepen of schepen waarvoor het certificaat verlengd moet worden, krijgen een certificaat dat 7 jaar geldig is. Bij tussentijdse ingrijpende verbouwingen kan het nodig zijn om een herkeuring aan te vragen (bijv. bij verlenging van het schip, een nieuwe inrichting of het plaatsen van een andere motor).

Keuringen

Om te mogen blijven varen moet een wachtschip voldoen aan bepaalde eisen en met enige regelmaat hierop gekeurd worden:

  • Wettelijke keuring voor een Certificaat van Onderzoek (voor wachtschepen van 20 m en langer), door de overheid gedelegeerd naar Register Holland, met een frequentie van 1x per 5 jaar tenzij in de tussentijd een grote verbouwing heeft plaatsgevonden (nieuwe motor, verlenging/inkorting). Dit is een droge keuring, waarvoor het schip dus op de werf moet liggen. Het certificaat is 7 jaar geldig.
  • Vlakdiktekeuring, vaak verplicht voor de verzekeringsmaatschappij (zoals EOC), met bijvoorbeeld een frequentie van 1x per 7 jaar, dit is afhankelijk van de verzekeraar. Dit is een droge keuring, waarvoor het schip dus op de werf moet liggen.
  • Veiligheidskeuring, door Scouting Nederland gedelegeerd aan de Wachtschepen-commissie en haar keurmeesters, met een frequentie van 2x per 5 jaar, 1 maal droog en 1 maal nat waarbij de natte keuring binnen 3 jaar van de droge keuring moet plaatsvinden. De droge keuring wordt normaliter gecombineerd met de CvO of vlakdiktekeuring, waarbij het vlakdikte-rapport als input/basis dient voor zowel CvO als Scoutingkeuring.
  • Eisen aan binnenvaartschepen (Rijksoverheid)

Registratie

In Scouts Online is onder 'schepen' een SI-nummer-veld toegevoegd om de wettelijke keuring van het wachtschip te registreren als deze is gekeurd. Deze keuring wordt in 2018 verplicht voor alle schepen van een bepaalde maat en inhoud. Groepen met een wachtschip die reeds een definitief SI-nummer hebben omdat hun schip CVO-gekeurd is, worden opgeroepen om hun CVO-keuring door te geven aan de Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. zodat de gegevensbeheerder dit kan verwerken.

Wachtship laten keuren

Team wachtschepen kan zorg dragen voor keuring van wachtschepen. Mail je verzoek naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Keuringsrayons

De verschillende admiraliteiten zijn opgedeeld in 3 keuringsrayons: Noord, Midden en Zuid. In de tabellen hieronder kun je zien welke Regionale Admiraliteit en welke wachtschepen onder welk rayon vallen.

keuringsrayons wachtschepen

Keuringsrayon Noord

 Admiraliteit

 Groep

 Wachtschip

 2 Noord-Holland Noord

 Marco Polo groep
 Mercury groep
 Thor Heijerdahlgroep
 Watergeuzen

 Res Nova (<25 m)
 Mercury
 Jadi
 L’Avenir

 3 Kennemerland

 KonTiki
 Marco Polo groep
 Prins Willem
 Michiel Adr. Ruitergroep

 Vertrouwen
 WS Koophandel
 Van Speyk (<25 m)
 Goede Verwachting (<25 m)

 5 Rond Amstel en IJ

 Tiflo groep
 Admiralen Uithoorn

 D’Artagnan (<25 m)
 Olympus

 17 Midden-IJssel

 President Steyngroep
 Nautilusgroep

 Clasina (<25 m)
 Volharding

 18 De Hanze

 -

 -

 21 Berend Botje

 Chaukenstam
 Fivel-Eemsmond

 Jacoba II
 Paap

 23 Haaks Gronden

 Jutters Willemsoord
 Vita Nova groep

 Poseidon
 Corrie

Keuringsrayon Midden

 Admiraliteit

 Groep

 Wachtschip

 1 Delfland

 Nautulusgroep
 B. v. Pallandtgroep

 Energie
 Corbulo
 Stormvogel

 4 Rijnland

 W. v. Obdamgroep
 Sc. Alphen a/d Rijn
 Willem Barendszgr.
 Norvicusgroep

 Eendracht
 Zuid-Holland
 Winthont
 Norvicus

 6 Van de Maze

 J.C.J. v. Speijkgroep
 Calandtroep
 Argonautengroep
 Oranje Blauwgroep
 Lischgroep
 Maasgroep 18
 Fridtjof Nansengroep
 Willem de Zwijgergr.

 Slangenkuil
 Odysseus (<25 m)
 De Hoop (<25 m)
 Boekanier
 De tijd zal ’t leren
 Avontuur (<25 m)
 Fram (<25 m)
 Orca (<25 m)

 9 Lek en IJsselstreek

 Jan-Willem Frisogr.

 Bornrif

 10 Vechtplassen

 -

 -

 11 Zuidwel

 -

 -

 12 Neerlands Midden

 St. Jorisgroep
 J.P. Coengroep
 Prins Bernhard

 Makke Beer III
 Nieuw Hoorn
 Nieuwe Zorg

 14 Zuid Hollandse Stromen

 Tasmaniagroep
 De Geuzen groep
 Burg. Van Haarengr.

 Rambonnet (<25 m)
 Cornelia
 Alewijn de Groot (<25 m)

Keuringsrayon Zuid

 Admiraliteit

 Groep

 Wachtschip

 7 Zeeuwse Stromen

 -

 -

 8 De Biesbosch

 Titus Brandsma
 Andreas Zijlmansgr.
 Mafekinggroep
 Zuiderkruisgroep
 Matthijs Heldtgroep
 Suane Blake groep
 Willem de Zwijgergr.
 Vikings
 Driestromen

 Tjerk Hiddes
 Risico
 De Steur
 Rola
 Hendrika (<25 m)
 Van Bockhove
 IJzeren Kraak 
 Drakar
 Volharding

 13 Limburgse en Bergse Maas

 Philipsgroep
 Stella Maris
 Beatrixgroep
 Terwindtvaarders
 De Oude Tip
 Jan van Gent

 Veruna
 Uitkomst 
 De Cirkel
 Imperator
 Vertrouwen
 Jan van Gent

 15 Maas en Waal

 Canisusgroep
 Batevierengroep

 Wilde Vaer II
 Batevier

 16 Neder-Rijn

 Musinga-Rijngroep

 Rival

 

Organisatie team wachtschepen

Team Wachtschepen is onderdeel van de Technische Commissie van de Landelijke Admiraliteit. Klik hier om meer informatie te downloaden over de organisatie van het team wachtschepen en de leden van de commissie . De Technische Commissie heeft bij aanstellen een opdracht gekregen van het projectenbureau, waarin het waterwerk vertegenwoordigd is. Ten aanzien van de wachtschepen is de opdracht als volgt:

Het waarborgen en verbeteren van de technische veiligheid bij het gebruik van […] grote schepen […] en wachtschepen.

Daarbij worden de volgende resultaten beoogd:

  • Keuring en certificering van de vloot volgens de Nautisch Technische Richtlijnen (NTR) en de richtlijnen volgens de binnenvaartwet
  • Bekendheid geven aan alle waterscoutinggroepen over nieuwe relevante wetgeving en besluiten, alsmede het NTR
  • Evaluatie van deze wetten/besluiten, incl adviezen neerleggen bij de Regionale Admiraliteiten
  • Controle van deelname aan scouting evenementen van schepen en ontmoediging van voornemen tot deelname niet-gecertificeerde schepen
  • Adviseren van de Landelijke Admiraliteit betreffende veiligheid van de vloot

In het kort

De taak van het Team Wachtschepen is om namens Scouting Nederland toe te zien op de naleving van de door de wetgever én Scouting Nederland gestelde technische eisen aan de wachtschepen. Team Wachtschepen bestaat uit 2 onderdelen:

1. De Wachtschepencommissie (WSC)

2. Keurmeesters

Wachtschepencommissie informeert Scoutinggroepen met wachtschepen over relevante wetgeving en ontwikkelingen in de binnenvaart. De Commissie wordt zo mogelijk om advies gevraagd bij beoordeling van subsidie-aanvragen door waterwerkgroepen bij het Scouting Nederland Fonds. De Keurmeesters voeren keuringen uit ten aanzien van de technische conditie en de veiligheid ten behoeve van het varen met kinderen.

Kortom, de taken van het Team Wachtschepen zijn het:

  • Bijhouden relevante wet- en regelgeving
  • Bijhouden keuringseisen wachtschepen
  • Veiligheidskeuring van wachtschepen
  • Adviseren groepen met wachtschepen
  • Lobbyen bij relevante partijen

Het mandaat voor de Veiligheidskeuring is gegund aan de WSC door het bestuur van Scouting Nederland. De in overleg met de Scheepvaartinspectie opgestelde en door de Kleine Vlootraad van 30 oktober 1999 vastgestelde, minimale veiligheidseisen waaraan een wachtschip dient te voldoen vormen de basis voor de Veiligheidskeuring. Naar aanleiding van de veranderingen in de Binnenvaartwet in 2009 zijn deze eisen naar gelang geupdate.

Collectieve inkoop

Wanneer er voldoende aanleiding is (bijv. wettelijke veranderingen of actuele zaken) en er voldoende capaciteit beschikbaar is binnen de WSC, kan er worden gekeken naar het treffen van collectieve inkoopsregelingen met aantrekkelijke kortingen voor nuttige producten, voornamelijk op het gebied van veiligheid:

  • AIS
  • Reddingsvesten (CO2) en de jaarlijkse keuring ervan
  • Reddingsboeien en -lijnen
  • Radar reflectors
  • Communicatieapparatuur (bijv. portofoons)
  • Trossen en (sleep)lijnen
  • PBM’s (oorkleppen, brillen, enz.)
  • Stickers en bordjes (voor a/b)
  • Gas- en brandmelders
  • Toplichten voor vletten