Een vervelende ontdekking voor Scouting Uotha eerder dit jaar: er was ingebroken in hun palenhok en hun geliefde aanhanger was meegenomen. Tom Klarenaar, teamleider bij de welpen van Scouting Uotha, kwam met de oplossing: crowdfunding.
Sceptisch
“We kregen van de verzekering bijna niets meer terug voor onze aanhanger, die weliswaar tien jaar oud was maar nog in prima staat. Daarom dacht ik, misschien kunnen we via crowdfunding iets voor elkaar krijgen.” De andere vrijwilligers waren sceptisch. “Ze dachten, dat zal wel niet werken”, vertelt Tom. Toch ging hij op zoek naar een platform om de actie op te zetten, en vond SteunScouting.nl.
Drie dagen
Binnen drie dagen had Scouting Uotha haar doel bereikt: er was meer dan € 900 gedoneerd voor een nieuwe aanhanger. “Daar zaten kleine bedragen bij, maar ook donaties van honderd euro of zelfs tweehonderd”, vertelt Tom. “Er was zelfs iemand die al heel lang geen lid meer is, en toch negentig euro doneerde.” En dat allemaal binnen drie dagen. “Ik dacht: zie je wel, het kan wel!”, lacht Tom.
Persoonlijk
De groep heeft de crowdfundingactie op verschillende manieren gedeeld. “We hebben het natuurlijk op Facebook gedeeld”, zegt Tom. “Maar iedere speltak heeft ook een persoonlijke mail naar de ouders gestuurd. Ik denk dat dat vooral geholpen heeft.” Tom was blij met SteunScouting.nl, omdat het duidelijk voor Scouting bedoeld is. “Dat wekt vertrouwen naar je leden toe”, legt hij uit. “Ze herkennen de stijl van Scouting. Ik denk dat ze daardoor sneller bereid zijn te doneren.”
Vertrouwen
Hoe doe je dat, binnen drie dagen je doel bereiken? “Het doel van je project moet in ieder geval helder zijn”, begint Tom. “Wat bij ons meespeelde, is dat mensen wisten dat onze aanhanger gestolen was – het komt niet uit de lucht vallen. Daarnaast moet je verhaal gewoon goed zijn: laat zien wat je met je actie te bieden hebt.” Hij raadt groepen aan de pagina op SteunScouting.nl goed aan te kleden, zodat mensen meteen zien dat het om hun Scoutinggroep gaat. “Dat wekt vertrouwen”, aldus Tom.