4. Groeiroutes
Vraag
Welke routes zijn beschikbaar voor de strategische keuze(s)? Hoe pas ik de routes aan de situatie van de groep aan?
Actie
Onderzoek de routes en pas ze aan je eigen situatie aan, voorbeelden zijn:
- Werving van jeugdleden (segmentatie/doelgroep).
- Behouden van jeugdleden (segmentatie/doelgroep).
- Werving van vrijwilligers (segmentatie/doelgroep).
- Behoud van vrijwilligers (segmentatie/doelgroep).
- Oplossen van de wachtlijsten.
- Oprichten nieuwe groep/speltak onder de vlag van een bestaande groep (segmentatie/doelgroep).
- Oprichten nieuwe groep/speltak met twee of meer groepen samen (segmentatie/doelgroep).
- Oprichten nieuwe groep/speltak (witte vlek) (segmentatie/doelgroep).
- Vergroten van diversiteit door aanpassen tijdstip/locatie.
- Vergroten van diversiteit door aanbieden van nieuwe ‘producten’ (segmentatie/doelgroep).
Resultaat
Er is gekozen voor één of meerdere routes. De routes zijn eventueel aangepast.
Tips & tools
Deze routes zijn nog niet beschikbaar. Graag wil het groeiteam samen met de groepen de routes uitwerken, zodat zij op termijn voor andere groepen ook beschikbaar zijn.
Terug naar de groeicirkel
3. Groeistrategie
Vraag
Welke sterke kanten ga je gebruiken om je groeidoelen te bereiken? Welke zwakke kanten ga je aanpakken om je groeidoelen te bereiken? Welke kansen ga je pakken om je groeidoelen te bereiken? Welke bedreigingen ga je aanpakken om je groeidoelen te bereiken?
Actie
Maak keuzes en stel prioriteiten. Maak keuzes: waar richt je je op? 1. Volledige markt (bijvoorbeeld alle kinderen in de buurt). 2. Verschillende segmenten (bijvoorbeeld de kinderen in de beverleeftijd uit doelgroep E, F en K*). 3.Een segment (bijvoorbeeld alleen de kinderen in de beverleeftijd uit doelgroep F*). Gaan we ons richten op de eigen bestaande doelgroep of gaan we ons richten op een andere doelgroep? NB ook keuzes maken m.b.t. de andere groeidoelen.
Resultaat
Er is duidelijkheid waarop we ons richten bij het realiseren van de groei.
Tips & tools
- Met Doelgroepinformatie* kun je je programma, je werving, je communicatie en je zichtbaarheid en uitstraling aanpassen aan je eigen of je te werven doelgroep.
*We maken gebruik van informatie van Mosaic van Experian, hier komen ook de letters E, F en K vandaan.
Terug naar de groeicirkel
2.3 Groeidoel: Verkennen
Vraag
Waar zitten de kansen en bedreigingen als je je groeidoelen wilt bereiken? Welke sterke kanten kunnen je helpen om je groeidoelen te bereiken, en welke zwakke punten zitten je in de weg?
Actie
Maak voor alle vijf groeivoorwaarden een verkenning. Maak nog geen keuzes en probeer zo objectief mogelijk te zijn.
Resultaat
Het is inzichtelijk welke (on)mogelijkheden je hebt om je groeidoel te bereiken.
Tips & tools
- Met Scouts in kaart kun je helder krijgen waar je potentiële leden wonen.
- Met een Profielschets van je groep kun je een beeld krijgen van je huidige doelgroep en mogelijke potentiële doelgroep.
- Met het Prognosemodel kun je doorrekenen hoe je ledenontwikkeling er in de toekomst uit zou kunnen gaan zien.
- Met doelgroepinformatie kun je je programma, werving, communicatie en zichtbaarheid en uitstraling aanpassen aan je eigen of je te werven doelgroep.
Terug naar de groeicirkel