
Vier bijeenkomsten over het onderwerp spelkwaliteit stonden mij in maart en april te wachten. Heel eerlijk, vooraf zag ik er toch wel een beetje tegenop. Een tijdsinvestering van vier avonden, wat gaat dit me nu opleveren?
Maar de bijeenkomsten waren echt een succes! We zijn meegenomen in de wereld van spelkwaliteit en de doorlopende leerlijn die daar echt onlosmakelijk mee verbonden is. Mijn grootste inzicht tijdens deze vier bijenkomsten is toch echt dat de doorlopende leerlijn meer is dan de progressiematrix waar verschillende activiteiten in zijn uitgewerkt. Ook de onderwerpen 'Wet en belofte', 'Participatieladder', 'Subgroepen', 'Leefwereld', 'Jeugdparticipatie' en 'Afnemende begeleiding/toenemende zelfstandigheid' zijn onderdeel van de doorlopende leerlijn.
In de verschillende sessies zijn een heleboel leuke werkvormen de revue gepasseerd. Zo hebben we een variant op de Toren van Pisa en een potje kwartet gespeeld. Al deze werkvormen helpen bij de ontwikkeling van de leidingteams. Ook zijn de werkvormen aan de praktijkbegeleiders uitgelegd, zodat wij ze op onze beurt kunnen gebruiken om de spelkwaliteit binnen de eigen groep te vergroten.
Het leukste wordt natuurlijk altijd voor het laatst bewaard: als afsluiter kregen we in de laatste bijeenkomst het spel Power up your game! Ook dit spel spelen helpt om de kwaliteit van het programma-aanbod te vergroten. Door met een leidingteam in discussie te gaan over de stellingen maak je alle onderwerpen goed bespreekbaar.
Ik kan maar één conclusie trekken over dit project: het is een aanrader!
Ben jij praktijkbegeleider en heb je ook interesse om deel te nemen aan het project Spelkwaliteit? Vraag ernaar bij je regio of mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..