
"Amy! Wat doe jij van 31 maart t/m 3 april? Wil je met mij mee naar een congres over communicatie in Praag?" Dit bericht las ik toen ik 3 maart mijn WhatsApp opende. Naar Praag? Wat? Voor ik het wist zat ik 31 maart met Wendy in het vliegtuig naar Praag. We hadden geen idee wat we konden verwachten, maar we hadden er in ieder geval enorm veel zin in. Ondertussen hadden we in de Facebookgroep al de mensen die deel zouden nemen aan het congres een beetje gestalkt: allemaal scouts uit heel Europa die iets met communicatie doen binnen hun nationale Scoutingorganisatie.
Voor ik verder ga, zal ik eerst even uitleggen waarom wij nou precies naar Praag gingen. Op Facebook hebben we zonnige foto’s geplaatst, maar naast het cultuur snuiven gingen we natuurlijk met een doel naar Praag. Het congres stond in thema van het verbeteren van het imago van Scouting, en hoe je Scouting op een effectieve manier kunt promoten – zowel nationaal als internationaal, maar ook op social media en bijvoorbeeld in de pers.
Wendy en ik kwamen aan in Praag en het was al direct prachtig weer. Dat terzijde moesten we natuurlijk wel de weg naar het pension vinden (het congres was het hele weekend op dit pension). Het was een flink stuk van het vliegveld af en het pension lag op een hele hoge berg. Dit was voor ons als echte scouts natuurlijk geen probleem! We dropten onze spullen en binnen no time liepen we weer door het prachtige centrum van Praag. Die avond zouden we kennis maken met de groep, en de eerste activiteit om elkaar te leren kennen ondernemen. Laat me je vertellen, wat een geweldige groep mensen. Iedereen deelde dezelfde passie en het waren stuk voor stuk hele enthousiaste mensen die allemaal hetzelfde doel hadden, namelijk: hoe promoot ik Scouting op een zo goed en effectief mogelijke manier? We leerden elkaar kennen door uiteraard, een eigenschappenspel, klinkt cliché maar ik weet iedereen zijn eigenschappen nog steeds.
Het hele weekend lang leerden we van een aantal ervaringsdeskundigen hoe we het best met pers en social media om kunnen gaan, welke manieren van promotie effectief zijn en wat nieuwe trends zijn binnen het promoten van Scouting. Ook wisselden we met elkaar heel veel ervaringen en kennis uit, zo zijn er nationale Scoutingorganisaties binnen Europa die zich heel erg focussen op promotie via bijvoorbeeld Instagram. Daarnaast waren er ook organisaties die juist meer wilden leren op social media-gebied. We maakten lange dagen, die begonnen om 8:30 uur en eindigden rond 19:00 uur, maar we hebben wel ontzettend veel geleerd.
Aan het einde van het congres kregen we de opdracht om allemaal drie doelen op te schrijven, naar aanleiding van wat we hadden geleerd. Iedereen ging aan de slag om deze doelen te realiseren binnen hun eigen nationale Scoutingorganisatie. Ook wij gaan hier natuurlijk mee aan de slag, we zijn er eigenlijk al mee bezig. Het was een ontzettend leerzaam maar vooral ook leuk weekend waar we ook een fantastische groep mensen hebben leren kennen en nieuwe vriendschappen hebben gemaakt!