
Van 10 tot en met 13 maart vond het Partnership Event in Dublin plaats. Dit event stond in het teken van het uitwisselen van nieuwe ideeën voor internationale samenwerking en het opdoen van nieuwe internationale contacten. Lennard Alink en Bert Hondshorst namen, namens Team Partnership Ghana, deel aan het Partnership Event.
Dag 1
Op 10 maart zijn we naar Dublin vertrokken. Daar aangekomen werd het event geopend met een woord van welkom van de Ierse Scoutingorganisatie en de WOSM. Na een uitleg over het event was het tijd voor kennismaking en kon men zich inschrijven voor verschillende sessies over onderwerpen als funding, communicatie en cultuurverschillen. Tijdens de kennismakingsronde waren er een aantal stellingen over internationale contacten en partnerships.
Een ander belangrijk onderdeel van het Partnership Event is het patrolwork. Hierbij ga je in kleine groepen bepaalde een onderwerp of probleem bespreken. De uitkomst van de besprekingen worden op de laatste dag van het Partnership Event besproken. Tijdens het avondeten zaten de patrols voor het eerst bij elkaar. Aan de hand van een aantal doe-opdrachten konden we elkaar beter leren kennen. Er moest een yell, Scoutinglied en handshake verzonnen worden en de patrols moesten natuurlijk een naam en logo hebben.
’s Avonds was de poster avond. Elk team moest een poster van zijn/haar partnership en nationale Scoutingorganisatie maken en deze presenteren. Tijdens deze avond was er ook nog tijd voor Scoutingbingo. Hierbij moest je handtekeningen verzamelen van mensen die meerdere talen kenden, de Eiffeltoren hadden beklommen of die het verst hadden gereisd.
Dag 2
De tweede dag begon met een presentatie over het partnership tussen Ierland en Lesotho. Een onderdeel van dit partnership is het in kaart brengen van Lesotho door vrijwilligers. Daarna waren er sessies over communicatie, het betrekken van jeugdleden bij een partnership en de voorbereiding van een reis. Ook werd er gesproken op welke wijze vrijwilligers begeleid zouden kunnen worden nadat zij aan een project hebben deelgenomen. Hierbij lag de nadruk op de vrijwilligers die in het partnerland een activiteit hadden.
Tijdens de sessie over communicatie werd er uitleg gegeven over de verschillende generaties (generatie Y en Z) en hoe zijn omgaan met communicatie en reclame. Er was uitleg over social media en hoe deze het beste ingezet kon worden om jeugdleden te bereiken.
Na de lunch was er een presentatie over het Afrikaanse en Europese bureau van de WOSM. Daarna was het tijd voor een excursie naar het Scoutingcentrum van Ierland. Er werd verder gewerkt in de patrols. Elke patrol had een eigen onderwerp waarmee ze aan de slag konden. Enkele onderwerpen waren funding, de mogelijkheid om leden van het partnerland naar het eigen land te halen, het opzetten van partnership tussen Afrikaanse landen en het opzetten van een duurzame langdurig partnership.
’s Avonds was het tijd voor een Ierse pub. Onder het genot van een hapje en een drankje werd er live traditionele Ierse muziek gespeeld en was er een dansshow.
Dag 3
Op derde dag waren er sessies over verschillende culturen die de partijen bij een partnership kunnen hebben en hoe het netwerk van een partnership vergroot kan worden. Omdat meerdere landen betrokken zijn bij een partnership, heb je te maken met verschillen in cultuur. Betekent bijvoorbeeld een “ja” wel echt “ja” of is het misschien “daar komen we later op terug”?
’s Middags was het moment voor speeddates, korte gesprekken in kleine groepjes waarbij je problemen kon bespreken die je had met je partnership. Enkele discussies waren de nut en noodzaak van twee verschillende wereldorganisaties (WOSM en WAGGGS) en religie binnen Scouting. Is het vandaag de dag nog nodig om een Scoutingorganisatie voor alleen meiden te hebben en hoe ga je om met verschillende religies binnen je Scoutingorganisatie?
De laatste avond was de internationale avond, een avond om kennis te maken met nieuwe culturen en manieren van Scouting. Elk land had een kraam en iedereen had eten en drinken meegenomen waar hun land bekend om staat (traditioneel en modern). Verschillende soorten kaas en chocola, chorizo en snoep was er te vinden. Om de Ierse tradities leren kennen was er ook dansles georganiseerd. De avond werd afgesloten met gitaarmuziek en zang.