
Vanaf najaar 2013 groeien we weer! Scouting in Nederland zit weer in de lift. In januari 2016 passeren we waarschijnlijk weer de 110.000 ledengrens, een grens die we structureel in januari voor het laatst in 2010 hebben gehaald. Afgelopen juni mochten we er even aan tippen, maar door de invloed van de seizoenen zijn we toen weer gedaald.
Leden ontwikkeling per maand per jaar gegevens Scouts Online oktober 2015
We mogen trots zijn op onszelf dat we in een tijd waar ons land ontgroent (er worden steeds minder kinderen geboren) en vergrijst (er komen steeds meer ouderen bij), we toch in staat zijn om te groeien in ledenaantal. Als je meer wil weten over de bevolkingsopbouw in Nederland, kan je hier verder lezen.
In 2012 ben ik in het kader van het programma Groepsontwikkeling begonnen met het coachen van groepen. Na meer dan 50 groepen te hebben begeleid, ben ik er van overtuigd dat Groepsontwikkeling een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan deze groei. Zij heeft er voor gezorgd dat de groei door kwaliteitsverbetering binnen de groepen duurzaam van aard is geworden. Chapeau voor al die groepen!
Waarom willen we groeien? Een vereniging van 110.000 leden is toch prachtig! Een groep van 60 leden kan het heel goed doen, dus waarom zou dat een groep willen worden van 100 leden? Die vraag heb ik mij ook gesteld toen ik eind 2014 de kartrekker werd van het project ‘vergroten marktaandeel’, inmiddels in de wandelgangen het ‘groeiteam’ genoemd.
Het hoogste ledenaantal van 125.000 leden, tijdens de Europese en Wereld Jamboree in Nederland in ‘94/’95 heb ik live mogen ervaren. Een gevoel om nooit te vergeten. Een vereniging op de top van zijn kunnen en blakend van zelfvertrouwen liet Nederland zien dat Scouting belangrijk is voor onze samenleving. Je gunt het toch elk kind en elke jongere in Nederland om ook een dergelijke ervaring tijdens hun Scoutingcarrière te beleven.
Daarbij komt dat ik nu nog welpenleiding ben bij een Scoutinggroep die in 2002 nog maar totaal 60 leden had en nu is gegroeid tot een groep van meer dan 180 leden, waarvan 135 jeugdleden. We waren zelfs in 2014 de groep met de meeste kinderen in de scoutsleeftijd van onze regio.
Daarmee zeg ik niet dat wij een schoolvoorbeeld zijn hoe een groep het zou moeten doen. Na mijn ervaringen met de 50 groepen in het programma Groepsontwikkeling weet ik wel beter. Iedere groep heeft haar eigen sterktes, die ze kan benutten.
Het gaf wel een antwoord op mijn vraag waarom ik groepen zou willen helpen om te groeien. Als je groeit, gaat alles net iets gemakkelijker. Je bent zichtbaarder in je wijk/buurt, je kunt gemakkelijker je vaste lasten betalen, je trekt gemakkelijker vrijwilligers en nieuwe leiding aan en uiteindelijk komen de jeugdleden bijna vanzelf.
Natuurlijk heb je ook last van ‘groeipijnen’. Als je ineens, zoals bij mijn eigen groep, een welpenhorde hebt van meer dan 40 welpen, dan sta je samen met de rest van je leiding wel met de handen in het haar. En ja… dan gaat het bij groeien ook wel eens mis. Want van die 45 welpen zijn we er in dat jaar erop weer 15 kwijtgeraakt. Nu hebben we twee welpenhordes en zitten weer boven de 40 welpen. Soms heeft iets een aanloopje nodig. Laat je vooral niet ontmoedigen.
Ik zei ‘ja’ tegen mijn rol in het groeiteam en we zijn gelijk voortvarend aan de slag gegaan. Ons belangrijkste doel: we willen groepen helpen om te groeien! Daarbij willen we geen promotieteam zijn, maar groepen helpen bij duurzaam groeien. Ook zijn we geen wervingsclubje; groei binnen de groep begint immers met een goede basis. Iedereen binnen de eigen groep moet meedoen. Een groei bij de bevers moet ook als een uitdaging bij de scouts en explorers gevoeld worden of andersom. Dat is best lastig en daarvoor hebben we de groeicirkel ontwikkeld.
In de groeicirkel hebben we al veel marketinginstrumenten opgenomen, zoals denkwijze om te groeien. Voorbeelden hiervan zijn onder andere de Sterkte-Zwakte analyse en de confrontatiematrix. Uit onderzoek hebben we een goed beeld gekregen van de ledenpotentie in de wijk/buurt van de groep. Dit is een schatting van de ‘echte’ potentiele leden en dus niet ‘alle’ kinderen in de buurt.
De marktpotentie is verwerkt in kaartjes die nu voor elke groep in Scouts Online staan. We noemen deze kaartjes “Scouts in kaart” en we zijn voornemens om nog veel meer kaartjes te ontwikkelen die groepen kunnen gaan helpen.
Wil je als groep groeien, dan is het belangrijk om de doelgroep van je groep helder te krijgen. De doelgroep bestaat uit de huishoudens waar de kinderen/jongeren en/of de ouders lid of vrijwilliger zijn of kunnen worden. Hoe beter je je doelgroep kent, hoe gemakkelijker je je eigen strategie kunt vormgeven. Dit is voor elke groep uniek, waarbij we wel kunnen leren van andere groepen. Daarom hebben we eens per maand een platformbijeenkomst waar groepen die met groeiprojecten bezig zijn, informatie met elkaar delen. Zowel fysiek als digitaal. We zijn voornemens om binnenkort via webinars meer groepen mee te laten doen.
Het is echt een super project waar we in de toekomst, zeker met #Scouting2025, nog veel profijt uit kunnen halen. Ik hoop dat ik jullie een kleine inkijk en het project heb kunnen geven. Mochten jullie vragen hebben, mail dan naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..