Social media
Social media zijn ‘hot’! Dat is niet zo gek, want social media brengen mensen bij elkaar en ze maken de enorme hoeveelheid informatie op het internet toegankelijker. Maar hoe gebruik je social media als Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter, YouTube en Google+ in je groep of regio? Waar moet ik op letten en wat zijn de spelregels? En hoe kun je social media inzetten als wervingstool?
Over social media
Met social media bedoelen we interactieve internet toepassingen, waarmee mensen over de hele wereld makkelijk met elkaar in contact kunnen komen om wat dan ook met elkaar uit te wisselen. De laatste jaren hebben sociale media een indrukwekkende groei doorgemaakt. Onder de noemer social media worden onder andere weblogs, fora, sociale netwerken als Facebook, Instagram, Google+ en LinkedIn, verschillende messenger app's en (micro)blogs als Twitter en Tumblr geschaard. Via al deze media delen mensen nieuws, verhalen, kennis en ervaringen. Dit doen zij door zelf berichten te publiceren of door gebruik te maken van reactiemogelijkheden of het delen van berichten. Meer over social media en de relatie met Scouting, lees je in het infoblad
Social media & Scouting, een uitleg over social media
.
Aan de slag!
Social media bieden heel veel kansen om je te verbinden met vrienden, familie en natuurlijk heel veel andere scouts! Daarnaast maken social media de drempel om potentiele nieuwe leden Scouting te laten ontdekken een stuk kleiner, want hoe leuk is het om op je Facebookaccount je belevenissen van de laatste opkomst te delen. Iedereen in je netwerk ziet hoe jij Scouting beleeft! Wie weet maak je anderen ook enthousiast. En zo geldt dat voor alle social media en voor (bijna) alle leeftijden. Als individu is het ontzettend leuk, maar ook als ‘organisatie’ kun je je laten zien. Ga je als Scoutingorganisatie aan de slag met social media is het belangrijk om eerst te bepalen wie en wat je wilt bereiken. Deze doelstellingen en doelgroepen geven namelijk een richting voor de keuze van het social media kanaal dat je gaat inzetten. De verschillende kanalen, hoe je die het beste kunt inrichten, wat de verschillen zijn tussen bijvoorbeeld een Facebook-groep of Facebook-pagina, lees je in het infoblad
Aan de slag met social media
.
Afspraken maken: protocol social media
Social media worden in het dagelijks leven veel door individuele scouts, vrijwilligers en leidinggevenden gebruikt. Het is goed om hierover met elkaar afspraken te maken in bijvoorbeeld de groepsraad. Zo kan een negatieve uitlating over bijvoorbeeld een groepsactiviteit grote gevolgen hebben. Professioneel gebruik van social media is daarom een onderwerp waar je met elkaar over moet spreken. Het is goed om deze afspraken op papier te zetten. Je kunt hiervoor het
voorbeeldprotocol social media
gebruiken, waarmee je richtlijnen opstelt voor leiding en vrijwilligers.
Ook voor jeugdleden
De richtlijnen voor gebruik van social media gelden óók voor jeugdleden (en andere betrokkenen bij de groep). Hoewel deze richtlijnen aan kinderen lastig uit te leggen zijn, kun je hen als leiding wel vijf tips meegeven:
1. Overleg met je ouders voordat je op Instagram, Snapchat, Twitter, Facebook en YouTube gaat.
2. Soms ben je nog niet oud genoeg om een profiel aan te maken, de site is dan niet voor jou bedoeld. Houd rekening met deze en andere regels die gelden op internet.
3. Wordt op internet alleen vrienden met mensen die je ook echt kent.
4. Iedereen kan zien wat je op Instagram, Snapchat, Twitter, Facebook en YouTube zet.
5. Wees voorzichtig. Twijfel je ergens aan? Overleg met je ouders!
Het is goed om, zeker met scouts en explorers, tijdens een opkomst eens over social media te praten. Dat kan uiteraard ook in spelvorm. Onderstaande sites bieden inspiratie:
Foto's van leden op internet
Hoewel het heel vaak gebeurt en op social media niet is te voorkomen, mag het strikt gezien niet. Je kunt het beste vooraf duidelijk communiceren met je ouders en vrijwilligers dat je foto’s en video’s gebruikt voor bijvoorbeeld je website en netwerken op social media. Vaak heeft niemand daartegen bezwaar, omdat het op die manier leuk is om terug te kijken op bijvoorbeeld een kamp. Echter, heeft iemand wel bezwaar, ga hier dan secuur me om en zorg dat je die foto’s en video’s niet verspreid. Wil je meer achtergrondinformatie over de wet- en regelgeving rondom het maken van foto's? Download dan het infoblad over
portretrecht
.
Communicatie met jeugdleden via social media
Voor jeugdleden heeft leiding vaak een voorbeeldfunctie en ze zien je meestal als een van hun beste maatjes. Ook op social media. Daarom gebeurt het regelmatig dat jeugdleden leiding uitnodigen om vriend te worden. Hoe je hier mee omgaat, is aan jou als leidinggevende, of breder, naar de afspraken die er binnen jouw groep over social media zijn gemaakt. Je hebt een voorbeeldfunctie en een bepaalde rol binnen Scouting. Is de content op jouw persoonlijke profiel in lijn met die voorbeeldfunctie en je rol, dan is er niet persé iets aan de hand. Heb je het op je profielpagina met je vrienden over bijvoorbeeld uitgaan of gebeurtenissen in je privé-omgeving, dan is het niet verstandig vrienden te worden. Het advies vanuit Scouting Nederland is om géén vriend of follower te worden op social media met minderjarige (jeugd)leden. Het staat je vrij om hier binnen de groep afspraken over te maken. Houd daarbij goed in de gaten wat de implicaties zijn als je je op social media bevriend met jeugdleden. Nodig in eerste instantie niet zelf uit. Laat het initiatief bij het jeugdlid, om zo scheve verhoudingen te voorkomen. Je kunt vervolgens zelf bepalen of je de uitnodiging accepteert. Op Twitter heb je geen keuze als het gaat om wie je volgt of niet. Je kunt mensen wel blokkeren.
Je mag natuurlijk altijd communiceren met je jeugdleden. Ook online. Omdat dit in geval van bijvoorbeeld prive-berichten minder transparant is dan een ouderwetse brief per post, adviseren we je om in zo’n geval altijd de ouders en/of medeleiding in te kopiëren om vervelende situaties te voorkomen. Een andere optie is om een publieke post te doen in het profiel van het betreffende lid, dan kan iedereen meekijken. Op die manier behouden we ook online een veilige omgeving voor leden.
Ongewenst gedrag
Hoe om te gaan met ongewenst gedrag staat beschreven in het huishoudelijk reglement van Scouting Nederland. Dit geldt ook voor gedrag op social media.
Social media als marketingtool
Met minimaal budget veel mensen bereiken: het kan met online advertising, het adverteren op websites, zoekmachines en social media. Waar het adverteren in traditionele media zoals een lokale of regionale krant vaak onbetaalbaar is voor Scoutinggroepen, bieden deze nieuwe media kansen om net wél die extra aandacht te genereren die je nodig hebt. Een bijkomend voordeel is het feit dat online advertising héél erg doelgroepspecifiek kan worden ingericht. Het effect van je advertentie is daarmee veel groter. Wil je meer weten over de mogelijkheden en de voor- en nadelen? Download dan het infoblad
Online advertising en marketing
.
Landelijke projecten en teams
Voor landelijke teams en projecten zijn er afspraken gemaakt over de registratie, het beheer en gebruik van social media. Dit is vastgelegd in het protocol social media van Scouting Nederland. Kijk voor meer informatie bij de voorwaarden en voorzieningen landelijk vrijwilligers of neem contact op met team communicatie.
Contactpersonen communicatie
De contactpersoon communicatie stuurt een team aan dat zorgt voor alle interne en externe communicatie van de eigen Scoutinggroep. Hiermee wordt de groep en tegelijkertijd Scouting in Nederland op de kaart gezet, zodat iedereen in Nederland weet wat scouts zoal doen en hoe gaaf Scouting is.
De contactpersoon communicatie is in deze functie het directe aanspreekpunt voor Scouting Nederland als het gaat om communicatie. Binnen de eigen groep vormt de contactpersoon communicatie een team dat aan de slag gaat met de communicatie naar de buitenwereld, maar ook richting de eigen leden. Om de contactpersoon communicatie hiermee te helpen, is er een
functieprofiel
opgesteld waar hij of zij met het communicatieteam mee aan de slag kan gaan.
Waarom een contactpersoon communicatie?
Scouting Nederland is de grootste jeugd- en jongerenorganisatie van Nederland. Toch zijn er nog steeds heel veel mensen die niet precies weten wat scouts zoal doen. Dat komt vooral doordat scouts hun activiteiten in het bos of op het water uitvoeren, plekken die niet direct in het zicht liggen. Om Scouting in Nederland meer zichtbaar te maken, zijn de contactpersonen communicatie in het leven geroepen. Bij de lokale Scoutinggroepen gebeurt het en daarom is het belangrijk dat de groepen ook naar buiten brengen dat zij uitdagende en toffe activiteiten doen. Zo begrijpt iedereen direct waarom Scouting zo gaaf is!
Blijf op de hoogte
Alle contactpersonen communicatie die in Scouts Online zijn geregistreerd, worden regelmatig op de hoogte gehouden via een speciale nieuwsbrief en krijgen toegang tot een besloten Facebookgroep waar de contactpersonen uit het hele land met elkaar tips en ideeën uit kunnen wisselen en vragen kunnen stellen.
Ook contactpersoon communicatie worden?
Een aantal groepen heeft nog geen contactpersoon communicatie geregistreerd in Scouts Online. Hoort jouw groep daarbij en heb jij interesse om deze functie op je te nemen? Zorg dan dat jouw gegevensbeheerder of secretaris jou de functie toekent in Scouts Online. Je ontvangt dan vanzelf de nieuwsbrief en kunt lid worden van de besloten Facebookgroep.
@-scout
Alle roverscouts en vrijwilligers van Scouting blijven op de hoogte van alles wat er speelt binnen Scouting met @-scout: het tweewekelijkse e-zine met het belangrijkste nieuws en onmisbare informatie over evenementen en trainingen. Iedere twee weken inspireren de spelspecialisten van Scouting Nederland iedere leeftijdsgroep met een speltip in een bepaald thema of programma en deelt het landelijk HRM-team haar tofste vacatures voor een nieuwe uitdaging. Kortom: met het lezen van @-scout mis je nooit meer iets over Scouting!
Voor wie is @-scout?
@-scout is voor alle landelijke vrijwilligers en bestuursleden, regionale bestuursleden en medewerkers, groepsbestuursleden, kaderleden, roverscouts, plusscouts, steunpunten, ScoutShops en beroepskrachten. Iedere scout die in Scouts Online een van deze functies heeft, krijgt het inspirerende e-zine automatisch toegezonden. Heb je niet zo’n functie, maar wil je @-scout wel ontvangen? Apart abonneren kan ook: vul dan hieronder je gegevens in. Afmelden voor @-scout kan via de link in iedere nieuwsbrief.
Aanmelden voor @-scout
Archief
Klik op onderstaande links om de eerdere edities van @-scout online terug te lezen.
Bewaren
Bewaren
Bewaren
Bewaren
Bewaren
Bewaren
Bewaren
Bewaren
Bewaren
Bewaren
Bewaren