Deprecated: implode(): Passing glue string after array is deprecated. Swap the parameters in /var/www/test-www/libraries/gantry/core/gantry.class.php on line 1044

Deprecated: implode(): Passing glue string after array is deprecated. Swap the parameters in /var/www/test-www/libraries/gantry/core/gantry.class.php on line 1044
In de regio en het land
Deprecated: implode(): Passing glue string after array is deprecated. Swap the parameters in /var/www/test-www/libraries/gantry/core/gantry.class.php on line 1044
fotolijn
Kinderen moeten avontuurlijker spelen

Kinderen moeten avontuurlijker spelen

Spelenderwijs leren is de basis van Scouting

Door nu avontuurlijk te leren spelen krijgen kinderen meer zelfvertrouwen. Spelenderwijs leren is de basis van Scouting.

Lees verder
Evenementen

Evenementen

Laat je uitdagen!

Activiteiten in binnen- en buitenland voor jong en oud! 

Lees verder
De toekomst van je groep

De toekomst van je groep

Thema's en projecten

Scouting in Nederland groeit, en dat willen we natuurlijk zo houden! De komende jaren gaan we daarom gezamenlijk aan de…

Lees verder
JOTA-JOTI tijdens je zomerkamp!

JOTA-JOTI tijdens je zomerkamp!

Doe mee aan de ZoKa-ronde

Vind jij de JOTA-JOTI ook altijd veel te kort duren? En lijkt het je gaaf om tijdens je zomerkamp verbindingen…

Lees verder

Scouting Nederland

Instructeur, niet gekwalificeerd

Als instructeur ondersteun je kaderleden op groeps-, regio- en landelijk niveau bij het verwerven en versterken van een beperkt aantal competenties of Scoutingtechnieken in trainingen, cursussen en workshops (leeractiviteiten). Dat doe je tijdens weekenden of avonden. Je draagt op interactieve wijze kennis en speciale vaardigheden over.

Je werkt veelal samen met andere instructeurs of trainers in een team, maar je kunt ook zelfstandig en op speciaal verzoek een programma aanbieden. Je bent mede verantwoordelijk voor de organisatorische, logistieke en facilitaire zaken die rond de organisatie en uitvoering van de leeractiviteit spelen.

In het functieprofiel staat beschreven wat de functie instructeur inhoudt en welke competenties je hiervoor in huis moet hebben. Zo kun je denken aan instructeur hakken en zagen, pionieren, EHBO, etc. 

Er zijn een paar uitzonderingen gemaakt voor omgaan met moeilijk gedrag en gedragsbeperkingen als ADHD en autisme, ongewenste intimiteiten en signaleren van kindermishandeling. Voor deze onderwerpen is een functie als trainer passender door het beroep dat wordt gedaan op de vaardigheden die nodig zijn om dit soort trainingen te geven.

Waar moet je aan voldoen?

Er is een aantal basisvoorwaarden waar je aan moet voldoen om in aanmerking te kunnen komen voor deze kwalificatie.

  • Je onderschrijft de doelstelling en het huishoudelijk reglement van Scouting Nederland.
  • Je hebt minimaal een opleiding of werkervaring op MBO-denkniveau.
  • Je beschikt over de (erkende) competenties voor instructeur of bent bereid en in staat deze te ontwikkelen tot het gewenste niveau.
  • Je beschikt over aantoonbare kennis van zaken met betrekking tot het specialisme en neemt deel aan de uitwisselingsbijeenkomsten voor instructeurs.
  • Omgaan met kaderleden vraagt om bewustzijn met betrekking tot gedragscodes, normen en waarden. Je sluit je aan bij het door Scouting Nederland gevoerde beleid op het gebied van omgangsvormen.
  • Je beschikt over een voor de rol geldige Verklaring Omtrent het Gedrag en je onderschrijft de gedragscode.

Wat ga je doen om gekwalificeerd te worden?

Als je gekwalificeerd instructeur wilt worden, begin je met het downloaden van het functieprofiel en de kwalificatiekaart. Deze bestudeer je en je zoekt uit of je alle competenties in huis hebt of waar je jezelf nog verder in moet ontwikkelen. Dit kun je doen met de trainingscoördinator van de regio of iemand anders, zoals een praktijkbegeleider als je bij een groep actief bent.

Hoe ga je de kwalificatie halen?

Er zijn verschillende mogelijkheden: 

  1. Training
  2. Leren in de praktijk

Training

Om een instructeurskwalificatie te halen (TO1), kun je op training gaan. Deze trainingen worden landelijk aangeboden en vind je in Scouts Online. Je zoekt je specialisatie uit en hebt minimaal twee keer een instructietraining gegeven.

Leren in de praktijk

Je kunt ook meelopen met een andere gekwalificeerd instructeur en van die persoon leren. Je geeft onder begeleiding een aantal keer zelf de instructietraining. Deze persoon kan ook iemand in je eigen groep zijn, lid zijn van een andere groep of als trainer actief zijn.

Eindbeoordeling

Deze kwalificatie wordt beoordeeld door een opleider en een specialist op het vakgebied uit de praktijk. De specialist bekijkt puur de technische kant en de opleider de trainersvaardigheid. Vooraf stuur je de ingevulde competentieroos en de ingevulde kwalificatiekaart op. Ook kan men vragen om een verslag met je uitgewerkte leerpunten. De beoordeling zelf gebeurt door een assessment en het laten zien van je vaardigheid in de praktijk. Na afloop bespreken de opleider en specialist de beide onderdelen en kwalificeren de instructeur. Als je gekwalificeerd bent, kun je een kwalificatieteken aanvragen bij de ScoutShop. Je eindkwalificatie aanvragen kan via de praktijkcoach in de regio of rechtstreeks bij het opleidersteam door een mail te sturen aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Je kwalificatie wordt dan geregistreerd in Scouts Online. In de kwalificatiewijzer kun je opzoeken door wie een bepaalde kwalificatie aangevraagd of geregistreerd kan worden in Scouts Online.

Verdieping en verder ontwikkelen

Wat Scouting betreft, is persoonlijke ontwikkeling een belangrijk thema. Binnen Scouting Academy zijn er verschillende mogelijkheden om je op allerlei vlakken verder te ontwikkelen.

  • Vrijwilligerswerk levert je wat op: aandacht voor persoonlijke ontwikkeling zorgt voor evenwicht tussen wat Scouting een vrijwilliger kost en wat het hem oplevert. Scouting is niet van de riante onkostenvergoedingen. Echter, wat we elkaar wel (naast plezier en vriendschap) kunnen geven, is een riante dosis persoonlijke ontwikkeling die van pas komt in je verdere leven, binnen én buiten Scouting.
  • Vrijwilligersbehoud: werk maken van persoonlijke ontwikkeling draagt ook bij aan vrijwilligersbehoud. Voor de korte termijn gaat het daarbij om de vraag of iemand zijn huidige functie goed aan kan. Ook als iemand gekwalificeerd is, kan het toch zijn dat hij tegen dingen aanloopt, of elementen van zijn functie beter wil doen. Daarmee aan de slag gaan, verhoogt de kans dat iemand de benoemingstermijn afmaakt en ‘bijtekent’. Voor de langere termijn gaat het om de koppeling van persoonlijke ontwikkeling aan de Scoutingloopbaan die de vrijwilliger ambieert. Of het nu is omdat iemand uitgekeken raakt op zijn huidige functie, of dat iemand de maximale benoemingsperiode heeft vol gemaakt, feit is dat Scouting een diversiteit aan functies te bieden heeft en dat persoonlijke ontwikkeling ertoe kan bijdragen dat iemand een nieuwe uitdaging oppakt die de vrijwilliger opnieuw kan binden.
  • Groei in kwaliteit: één van de speerpunten van Scouting. Daarbij is kwaliteit in het aanbieden en faciliteren van het Scoutingspel, oftewel de kwaliteit van vrijwilligers, een heel belangrijke factor. Ook om die reden vindt Scouting het van belang te investeren in persoonlijke ontwikkeling.
  • Persoonlijk gewin: wat je leert in Scouting is ook buiten Scouting van belang. Zo kan het zijn dat Scouting op je cv bijdraagt aan je sollicitatie, je kansen geeft in je werkloopbaan of van betekenis kan zijn in je studie.

Hoe ga je aan de slag?

Binnen Scouting kennen we twee verschillende soorten competenties. Functiegebonden competenties, vaardigheden die nodig zijn om je functie goed uit te kunnen voeren, en persoonlijke competenties, vaardigheden die je binnen Scouting opdoet en die zo omschreven zijn dat ze ook in de buitenwereld begrepen worden. Zo kun je 'in dezelfde taal' als die bijvoorbeeld op school gebruikt wordt, aantonen dat je binnen Scouting iets hebt geleerd of andersom. Dit hoef je dan niet opnieuw te leren.

Functiegebonden competenties

Binnen Scouting zijn er diverse functies met hun eigen functiegebonden competenties en daarmee hun eigen kwalificatie, bijvoorbeeld teamleider of trainer.

Je hebt een keuze gemaakt waarin je je verder wilt ontwikkelen. Samen met je praktijkbegeleider kun je een TOP ( Talent Ontwikkel Plan ) maken. Je maakt een TOP voor een functiegebonden kwalificatie. Je gaat zoeken waar je wat kunt leren. Misschien wil je een vervolg- of specialistische training volgen, wil je enkele kampspecialisaties halen of wil je leren hoe je om moet gaan met moeilijk gedrag bij kinderen.

Je maakt afspraken wie jou gaat begeleiden en stelt vast wanneer je het traject wilt afronden. De begeleiding kan bijvoorbeeld ook door een gekwalificeerd teamleider worden gedaan als je in de speltak één en ander wilt oefenen.

Bij elke training of cursus staat meestal wel beschreven wat het doel is en wat je na afloop kan en je moet het kunnen toepassen in de praktijk, er vaardiger in worden.

Persoonlijke competenties

Voor je persoonlijke competenties kun je gebruik maken van de  competentieroos . Deze is gebaseerd op algemene competenties die door de buitenwereld ook begrepen worden. Er is een lege competentieroos die je kunt invullen. Je vult de roos voor jezelf in, alleen of met iemand samen. Het is goed om het resultaat altijd met iemand te bespreken. Soms kan het zijn dat je door een gesprek over een onderdeel helder krijgt hoe ver je met de competentie bent en tot hoe ver je die competentie wilt ontwikkelen. Bij de competentieroos is een handleiding gemaakt, die tekst en uitleg geeft bij het invullen ervan. Ook is er een vereenvoudigde versie, gemaakt door Regio Zeeland.

De persoonlijke competenties zijn terug te vinden in het functieprofiel . Er zijn namelijk raakvlakken tussen de persoonlijke competenties en de functiegebonden competenties. Deze zie je terug in de functiebeschrijving, onder ‘taken’, in de kolommen.

Hoe ga je andere kwalificaties halen?

Functiegebonden competenties

De functiegebonden competenties kun je op drie manieren opdoen:

  1. Je volgt een training in je regio of tijdens landelijke evenementen als Scout-In of Scoutiviteit.
  2. Je leert in je eigen groep (van je medeleiding).
  3. Je leert bij een andere groep, je gaat stage lopen.

Landelijk worden er regelmatig trainingen aangeboden voor opleider (TO3, talentontwikkelaar 3) of trainer (TO2 talentontwikkelaar 2). Deze staan in Scouts Online, waar je je ook kunt inschrijven. Klik hier voor meer informatie over de functie opleider.

Liever aan de slag als trainer? Dat kan ook. Je kunt dan contact opnemen met de trainerscoördinator van het trainersteam in de regio. Voor de functie trainer is er ook een opleiding of training en je beoordeling wordt gedaan door een opleider. Klik hier voor meer informatie over de functie trainer.

Landelijk worden er ook evenementen georganiseerd waar je kan deelnemen aan diverse specialistische workshop en trainingen, zoals de Scout-In en de Landelijke Scoutiviteit.

Persoonlijke competenties

Hiervoor zijn verschillende mogelijkheden:

  • Coaching door iemand van buiten het eigen team. Bijvoorbeeld de groepsbegeleider of de coördinator vrijwilligersbeleid (HRM). Zij kunnen jou coachen in jouw leervraag of zij kunnen je helpen iemand te vinden die een coach is. De ervaring leert dat de meeste mensen het erg leuk vinden een ander te helpen om de competenties te verbeteren.
  • Deelname aan activiteiten of trainingen, zoals de Landelijke Scoutiviteit, Scout-In, de Gillwel-training of internationale seminars.

Je kunt natuurlijk ook je persoonlijke competenties ontwikkelen door op een ander niveau vrijwilliger te worden. Denk dan aan:

Eindbeoordeling

Hoe en door wie je eindbeoordeling wordt gedaan, is afhankelijk van de functie waarvoor je het aanvraagt. In de Kwalificatiewijzer staat precies wie wat kan en mag kwalificeren en dus ook beoordelen.

Voor instructeurs, trainers en opleiders

Al heel vroeg kun je je binnen Scouting kwalificeren als instructeur. Een specialisatie waar je goed in bent, zoals pionieren, facepaint of EHBO, kun je op die manier over brengen op anderen. Trainers maken deel uit van een trainingsteam op regionaal niveau en geven trainingen waarmee vrijwilligers zich competenties eigen maken en daarmee (deel)kwalificaties kunnen behalen. Zij worden op hun beurt getraind door opleiders. In het Stappenplan assessment kun je zien hoe je tot kwalificatie komt. Deze kwalificatie geldt ook voor regio-organisatoren en praktijkcoaches.

Praktijkcoach, niet gekwalificeerd

Als praktijkcoach maak je onderdeel uit van Scouting Academy. Je maakt deel uit van de regio, maar je bent geen lid van het regiobestuur. Binnen de regio werkt de praktijkcoach nauw samen met de trainers. Zij signaleren tijdens hun trainingen bepaalde zaken ten aanzien van het niveau van leidinggevenden of andere zaken. Deze koppelen ze terug aan de praktijkcoach die het weer teruggeeft aan de groepen. Ook praktijkbegeleiders die bepaalde zaken signaleren in hun groep, of terug horen van hun leidinggevenden die op training zijn geweest, kunnen bij de praktijkcoach terecht en hij neemt dit op met het trainersteam.

Binnen Scoutinggroepen ondersteunen praktijkbegeleiders de vrijwilligers bij het verwerven van de benodigde competenties. Voor leidinggevenden gebeurt dat tijdens en rond de opkomsten. Leidinggevenden worden gecoacht op basis van een kwalificatiekaart, waarmee inzichtelijk wordt gemaakt over welke competenties iemand beschikt. Bij leidinggevende functies is de praktijkbegeleider voor de deelkwalificaties ook beoordelaar.

Om de praktijkbegeleider te begeleiden, te ondersteunen én om de kwaliteit van het ontwikkelen en vaststellen van competenties te borgen, is er de praktijkcoach. De praktijkcoach schept de voorwaarden voor het opleidingstraject en de begeleiding van praktijkbegeleiders en ondersteunt hen in de praktijk. De praktijkcoach stelt, samen met de praktijkbegeleider, vast of een leidinggevende beschikt over alle voor de functie benodigde competenties en dus kan worden gekwalificeerd.

Als praktijkcoach wordt van je verwacht dat je binnen één Scoutingseizoen je kwalificatie behaalt.

Waar moet je aan voldoen?

Om gekwalificeerd te worden, moet je voldoen aan een aantal minimumeisen:

  • Je onderschrijft de doelstelling en het huishoudelijk reglement van Scouting Nederland.
  • Je bent minimaal 21 jaar.
  • Je beschikt over de competenties (kwalificatie) voor de functie van praktijkbegeleider.
  • Je bent bereid tot ontwikkeling van de voor de functie (in deze speltak) geldende competenties, zodat je binnen acht maanden na het beginnen van je taak gekwalificeerd bent.
  • Omgaan met (jeugd)leden vraagt om bewustzijn met betrekking tot (on)gewenste omgangsvormen. Je bent bekend met het beleid van Scouting Nederland op dit gebied.
  • Je beschikt over een voor de rol geldige Verklaring Omtrent het Gedrag en je onderschrijft de gedragscode.

Aan welke competenties je moet voldoen staat in de kwalificatiekaart en in het functieprofiel.

Enkele competenties:

  • Kunnen inventariseren van competenties van nieuwe praktijkbegeleiders.
  • Door observatie een beeld kunnen vormen van een praktijkbegeleider.
  • Kunnen vaststellen of een leidinggevende voldoet aan gekwalificeerd niveau.
  • In staat zijn om je eigen werkzaamheden te organiseren.

Voor meer informatie kijk je in het functieprofiel.

Wat ga je doen om gekwalificeerd te worden?

Je bent waarschijnlijk al als praktijkcoach aan de slag. Je gaat je tegelijkertijd ook bezig houden met het behalen van je kwalificatie. Je hebt jezelf in de praktijk al een aantal competenties eigen gemaakt of je hebt al expertise vanuit je werk. Je bekijkt het functieprofiel en de kwalificatiekaart en maakt een inschatting van je competenties. Je kunt dit bijvoorbeeld samen met de trainerscoördinator doen. Ook kun je het opleidersteam deze vraag stellen. Je bereikt het opleidersteam via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Vervolgens kun je een TOP (Talent Ontwikkel Plan) maken voor jezelf. Hierin zet je jouw leerroute: wat wil je leren, waar ga je dat doen en wanneer? Probeer binnen één Scoutingseizoen je kwalificatie te behalen.

Hoe ga je de kwalificatie halen?

Er zijn verschillende mogelijkheden:

  1. Training
  2. Buiten Scouting leren

Training

Het kan zijn dat je graag de training voor praktijkcoaches wilt volgen. Deze kun je vinden in Scouts Online. De trainingen worden op verschillende locaties in Nederland georganiseerd. De training bestaat uit twee dagen. In deze training leer je onder andere coachen en begeleiden, STARR-gesprekken voeren, leerstijlen KOLB, reflecteren en gespreksvoering.

Als je nog maar een paar competenties hoeft te ontwikkelen, zou je ook naar een training of workshop kunnen gaan die alleen over dat onderdeel gaat. Dit mag uiteraard ook buiten Scouting. Denk aan een workshop motiveren of reflecteren. Vervolgens breng je het geleerde uit de training in de praktijk om zo vaardigheden te verwerven.

Buiten Scouting leren

Als je al vanuit je beroep coach bent of veel coacht omdat dat bij je takenpakket hoort, dan kun je ook direct een assessment aanvragen met de opleider. Belangrijk is wel dat je wat je buiten Scouting geleerd hebt, toe kunt passen binnen Scouting. Kennis van de kwalificatiekaart is essentieel.

Eindbeoordeling

Voor je eindbeoordeling heb je een assessment met de opleider. Voorafgaand aan het assessment stuur je je ingevulde competentieroos en kwalificatiekaart op naar de opleider. Deze middelen kunnen aangevuld zijn met je uitgewerkte leerpunten. De opleider zal een gesprek met je voeren aan de hand van de kwalificatiekaart. Ook zal hij een gesprek bijwonen waarin jij met een praktijkbegeleider een gesprek voert aan de hand van de kwalificatiekaart voor praktijkbegeleiders. Er is dus een beoordeling in de praktijk. Als de opleider je kwalificeert dan kun je een kwalificatieteken aanvragen bij de ScoutShop.

Verdieping en verder ontwikkelen

Wat Scouting betreft, is persoonlijke ontwikkeling een belangrijk thema. Binnen Scouting Academy zijn er verschillende mogelijkheden om je op allerlei vlakken verder te ontwikkelen.

  • Vrijwilligerswerk levert je wat op: aandacht voor persoonlijke ontwikkeling zorgt voor evenwicht tussen wat Scouting een vrijwilliger kost en wat het hem oplevert. Scouting is niet van de riante onkostenvergoedingen. Echter, wat we elkaar wel (naast plezier en vriendschap) kunnen geven, is een riante dosis persoonlijke ontwikkeling die van pas komt in je verdere leven, binnen én buiten Scouting.
  • Vrijwilligersbehoud: werk maken van persoonlijke ontwikkeling draagt ook bij aan vrijwilligersbehoud. Voor de korte termijn gaat het daarbij om de vraag of iemand zijn huidige functie goed aan kan. Ook als iemand gekwalificeerd is, kan het toch zijn dat hij tegen dingen aanloopt, of elementen van zijn functie beter wil doen. Daarmee aan de slag gaan, verhoogt de kans dat iemand de benoemingstermijn afmaakt en ‘bijtekent’. Voor de langere termijn gaat het om de koppeling van persoonlijke ontwikkeling aan de Scoutingloopbaan die de vrijwilliger ambieert. Of het nu is omdat iemand uitgekeken raakt op zijn huidige functie, of dat iemand de maximale benoemingsperiode heeft vol gemaakt, feit is dat Scouting een diversiteit aan functies te bieden heeft en dat persoonlijke ontwikkeling ertoe kan bijdragen dat iemand een nieuwe uitdaging oppakt die de vrijwilliger opnieuw kan binden.
  • Groei in kwaliteit: één van de speerpunten van Scouting. Daarbij is kwaliteit in het aanbieden en faciliteren van het Scoutingspel, oftewel de kwaliteit van vrijwilligers, een heel belangrijke factor. Ook om die reden vindt Scouting het van belang te investeren in persoonlijke ontwikkeling.
  • Persoonlijk gewin: wat je leert in Scouting is ook buiten Scouting van belang. Zo kan het zijn dat Scouting op je cv bijdraagt aan je sollicitatie, je kansen geeft in je werkloopbaan of van betekenis kan zijn in je studie.

Hoe ga je aan de slag?

Binnen Scouting kennen we twee verschillende soorten competenties. Functiegebonden competenties, vaardigheden die nodig zijn om je functie goed uit te kunnen voeren, en persoonlijke competenties, vaardigheden die je binnen Scouting opdoet en die zo omschreven zijn dat ze ook in de buitenwereld begrepen worden. Zo kun je 'in dezelfde taal' als die bijvoorbeeld op school gebruikt wordt, aantonen dat je binnen Scouting iets hebt geleerd of andersom. Dit hoef je dan niet opnieuw te leren.

Functiegebonden competenties

Binnen Scouting zijn er diverse functies met hun eigen functiegebonden competenties en daarmee hun eigen kwalificatie, bijvoorbeeld teamleider of trainer.

Je hebt een keuze gemaakt waarin je je verder wilt ontwikkelen. Samen met je praktijkbegeleider kun je een TOP (Talent Ontwikkel Plan) maken. Je maakt een TOP voor een functiegebonden kwalificatie. Je gaat zoeken waar je wat kunt leren. Misschien wil je een vervolg- of specialistische training volgen, wil je enkele kampspecialisaties halen of wil je leren hoe je om moet gaan met moeilijk gedrag bij kinderen.

Je maakt afspraken wie jou gaat begeleiden en stelt vast wanneer je het traject wilt afronden. De begeleiding kan bijvoorbeeld ook door een gekwalificeerd teamleider worden gedaan als je in de speltak één en ander wilt oefenen.

Bij elke training of cursus staat meestal wel beschreven wat het doel is en wat je na afloop kan en je moet het kunnen toepassen in de praktijk, er vaardiger in worden.

Persoonlijke competenties

Voor je persoonlijke competenties kun je gebruik maken van de competentieroos. Deze is gebaseerd op algemene competenties die door de buitenwereld ook begrepen worden. Er is een lege competentieroos die je kunt invullen. Je vult de roos voor jezelf in, alleen of met iemand samen. Het is goed om het resultaat altijd met iemand te bespreken. Soms kan het zijn dat je door een gesprek over een onderdeel helder krijgt hoever je met de competentie bent en tot hoever je die competentie wilt ontwikkelen. Bij de competentieroos is een handleiding gemaakt, die tekst en uitleg geeft bij het invullen ervan. Ook is er een vereenvoudigde versie, gemaakt door Regio Zeeland.

De persoonlijke competenties zijn terug te vinden in het functieprofiel van praktijkcoach. Er zijn namelijk raakvlakken tussen de persoonlijke competenties en de functiegebonden competenties. Deze zie je terug in de functiebeschrijving, onder ‘taken’, in de kolommen.

Hoe ga je andere kwalificaties halen?

Functiegebonden competenties

Training volgen in de regio of op landelijke evenementen

Landelijk worden er regelmatig trainingen aangeboden voor opleider (TO3, talentontwikkelaar 3) of trainer (TO2 talentontwikkelaar 2). Deze staan in Scouts Online, waar je je ook kunt inschrijven. Klik hier voor meer informatie over de functie opleider.

Liever aan de slag als trainer? Dat kan ook. Je kunt dan contact opnemen met de trainerscoördinator van het trainersteam in de regio. Voor de functie trainer is er ook een opleiding of training en je beoordeling wordt gedaan door een opleider. Klik hier voor meer informatie over de functie trainer.

Landelijk worden er ook evenementen georganiseerd waar je kan deelnemen aan diverse specialistische workshops en trainingen, zoals de Scout-In en de Landelijke Scoutiviteit.

Persoonlijke competenties

Hiervoor zijn verschillende mogelijkheden:

  • Coaching door iemand van buiten het eigen team. Bijvoorbeeld de trainer of opleider. Zij kunnen jou coachen in jouw leervraag of zij kunnen je helpen iemand te vinden die een coach is. De ervaring leert dat de meeste mensen het erg leuk vinden een ander te helpen om de competenties te verbeteren.
  • Deelname aan activiteiten of trainingen, zoals de Landelijke Scoutiviteit, Scout-In, de Gillwel-training of internationale seminars.

Je kunt natuurlijk ook je persoonlijke competenties ontwikkelen door op een ander niveau vrijwilliger te worden. Denk dan aan:

Eindbeoordeling

Hoe en door wie je eindbeoordeling wordt gedaan, is afhankelijk van de functie waarvoor je het aanvraagt. In de Kwalificatiewijzer staat precies wie wat kan en mag kwalificeren en dus ook beoordelen.

Tips en handige hulpmiddelen

Voor het uitvoeren van je taken als praktijkbegeleider zijn er een aantal handige hulpmiddelen.

  • Kwalificatiewijzer: deze kun je vinden in Scouts Online onder de tab 'Vrijwilligers' en ‘Overzichten en links'. In de Kwalificatiewijzer kun je een overzicht vinden van de verschillende kwalificaties en door wie een bepaalde kwalificatie aangevraagd en geregistreerd kan worden in Scouts Online.
  • Handleiding : hierin staat stap voor stap beschreven hoe je in Scouts Online kwalificaties kunt registreren en aanvragen.

Praktijkcoach, wel gekwalificeerd

Als praktijkcoach maak je onderdeel uit van Scouting Academy. Je maakt deel uit van de regio, maar je bent geen lid van het regiobestuur. Binnen de regio werkt de praktijkcoach nauw samen met de trainers. Zij signaleren tijdens hun trainingen bepaalde zaken ten aanzien van het niveau van leidinggevenden of andere zaken. Deze koppelen ze terug aan de praktijkcoach die het weer teruggeeft aan de groepen. Ook praktijkbegeleiders die bepaalde zaken signaleren in hun groep, of terug horen van hun leidinggevenden die op training zijn geweest, kunnen bij de praktijkcoach terecht en hij neemt dit op met het trainersteam.

Binnen Scoutinggroepen ondersteunen praktijkbegeleiders de vrijwilligers bij het verwerven van de benodigde competenties. Voor leidinggevenden gebeurt dat tijdens en rond de opkomsten. Leidinggevenden worden gecoacht op basis van een kwalificatiekaart, waarmee inzichtelijk wordt gemaakt over welke competenties iemand beschikt. Bij leidinggevende functies is de praktijkbegeleider voor de deelkwalificaties ook beoordelaar.

Om de praktijkbegeleider te begeleiden, te ondersteunen én om de kwaliteit van het ontwikkelen en vaststellen van competenties te borgen, is er de praktijkcoach. De praktijkcoach schept de voorwaarden voor het opleidingstraject en de begeleiding van praktijkbegeleiders en ondersteunt hen in de praktijk. De praktijkcoach stelt, samen met de praktijkbegeleider, vast of een leidinggevende beschikt over alle voor de functie benodigde competenties en dus kan worden gekwalificeerd.

Wat ga je doen?

Als praktijkcoach zijn er meerder taken die bij je functie horen:

  1. De praktijkbegeleiders ondersteunen, begeleiden, opleiden en coachen.
  2. Het kwalificeren van vrijwilligers voor een functie.
  3. Het contact onderhouden met regiocoaches en trainers en andere regiodisciplines.
  4. Mede zorgdragen voor de borging van de integriteit en de toegevoegde waarde van de Scouting Academy-benadering.

De praktijkbegeleiders ondersteunen, begeleiden, opleiden en coachen

Als je begint binnen de regio, dan zul je het contact met de groepen moeten gaan opbouwen, uitbouwen en onderhouden. Je gaat netwerken. Er zijn groepen met een praktijkbegeleider, maar ook nog groepen zonder praktijkbegeleider. Maak een planning om de groepen in je regio te gaan bezoeken, zodat je de sfeer proeft, de vrijwilligers leert kennen en zij jou leren kennen. Je krijgt een indruk van de groepscultuur en het spel dat bij de groep gespeeld wordt. Het is het beste om tijdens opkomsten langs te gaan. Ook kun je een praktijkbegeleidersbijeenkomst gaan organiseren: een overleg waarin vooral informatie en ervaring wordt gedeeld.

Je ondersteunt de praktijkbegeleider bij het proces waarin hij zijn leidingteams naar een gekwalificeerd niveau brengt en zijn plezier in de functie houdt, waardoor hij zichzelf ook zal blijven ontwikkelen. Ook motiveer je de praktijkbegeleider om zijn eigen kwalificatie te gaan halen als hij deze nog niet bezit. Je geeft tips en advies en je houdt hem op de hoogte van landelijke ontwikkelingen.

Het kwalificeren van vrijwilligers voor een functie

Naast het begeleiden en ondersteunen, is het opleiden van praktijkbegeleiders ook een taak van de praktijkcoach. Een training geven aan praktijkbegeleiders kun je in je regio organiseren, eventueel samen met trainers of andere praktijkcoaches die in een aantal onderdelen deskundig zijn. De trainingen worden ook in andere regio’s georganiseerd. Een praktijkbegeleider kan ook in andere regio’s de training volgen. 

Om als praktijkbegeleider gekwalificeerd te raken, zal de praktijkbegeleider zelf een assessment aanvragen bij de praktijkcoach. Als praktijkcoach houd je dit assessment aan de hand van de kwalificatiekaart en het functieprofiel. Je kan hier gebruik van maken van het STARR interview. Naast het gesprek kun je ook een praktijkbeoordeling doen. Je bent dan aanwezig bij een gesprek dat de praktijkbegeleider met een leidinggevende over diens kwalificatie heeft of bij een teamgesprek waarin het gaat over het teamprofiel en kwaliteit van het team en het spel. Vervolgens ken je de kwalificatie toe in Scouts Online als de beoordeling positief is en kan een kwalificatieteken worden aangevraagd bij de ScoutShop

Het contact onderhouden met regiocoaches en trainers en andere regiodisciplines

Als praktijkcoach maak je deel uit van het regioteam, je zit niet in het regiobestuur. Het is belangrijk om met een aantal andere onderdelen samen te werken en elkaar te informeren. 

De regiocoach

De regiocoach houdt zich bezig met een proces waarin groepen kritisch naar zichzelf kijken en hun verbeterpunten benoemen, zodat ze nog meer kwaliteit neerzetten wat weer kan leiden tot groei van de leden. De regiocoach spreekt de groepen en weet wat de verbeterpunten van de groepen zijn. Als de verbeterpunten verband hebben met of zich bevinden op het terrein van Scouting Academy, dan kan de praktijkcoach de praktijkbegeleider van die groep gericht begeleiden.

De trainers

De trainers verzorgen de trainingen waarin onder andere de deelkwalificaties worden getraind voor het gekwalificeerd niveau van leiding. De trainers signaleren hoe het staat met de niveaus bij de verschillende groepen en kunnen dit signaal afgeven aan de praktijkcoach. De praktijkcoach kan vervolgens met de desbetreffende groep contact opnemen en samen met de praktijkbegeleider werken aan verbetering. Ook kan het voor de beoordeling van een leidinggevende die op training is geweest, nodig zijn te overleggen met de trainers over hun indruk van deze persoon.

Anderzijds kan de praktijkcoach signaleren dat er in de groepen op bepaalde onderdelen niet voldoende kwaliteit is. De praktijkcoach kan dit aangeven bij de trainers zodat zij beter en gerichter kunnen trainen. Samen met de trainers en de regiocoaches houd je het regiobestuur op de hoogte over de kwaliteit van de groepen, hun vrijwilligers en het spel.

Mede zorgdragen voor de borging van de integriteit en de toegevoegde waarde van de Scouting Academy-benadering

De praktijkcoach, praktijkbegeleiders en trainers vormen samen het team dat Scouting Academy op de kaart kan zetten én houden in de regio. Binnen Scouting maakt het niet uit welke functie je hebt; je zult altijd in ontwikkeling blijven door de taken die je hebt. Mensen motiveren naar zichzelf te kijken en zich verder te blijven ontwikkelen en te blijven leren, is de uitdaging die Scouting Academy biedt.

De toegevoegde waarde van Scouting Academy wordt onder andere beleefd doordat vrijwilligers hun competenties vastleggen in de persoonsgebonden competentiesystematiek:

  • Hiermee wordt de ontwikkeling van kwalificaties en de ontwikkeling door het vervullen van andere functies binnen Scouting mogelijk.
  • Hiermee wordt de vertaling naar functies of opleidingen buiten Scouting mogelijk.
  • Wat je leert buiten Scouting, wordt binnen Scouting gewaardeerd.
  • Praktijkbegeleiders zijn en blijven op de hoogte van de actuele ontwikkelingen op het gebied van competentieverwerving en vaststelling.

Verdieping en verder ontwikkelen

Wat Scouting betreft, is persoonlijke ontwikkeling een belangrijk thema. Binnen Scouting Academy zijn er verschillende mogelijkheden om je op allerlei vlakken verder te ontwikkelen.

  • Vrijwilligerswerk levert je wat op: aandacht voor persoonlijke ontwikkeling zorgt voor evenwicht tussen wat Scouting een vrijwilliger kost en wat het hem oplevert. Scouting is niet van de riante onkostenvergoedingen. Echter, wat we elkaar wel (naast plezier en vriendschap) kunnen geven, is een riante dosis persoonlijke ontwikkeling die van pas komt in je verdere leven, binnen én buiten Scouting.
  • Vrijwilligersbehoud: werk maken van persoonlijke ontwikkeling draagt ook bij aan vrijwilligersbehoud. Voor de korte termijn gaat het daarbij om de vraag of iemand zijn huidige functie goed aan kan. Ook als iemand gekwalificeerd is, kan het toch zijn dat hij tegen dingen aanloopt, of elementen van zijn functie beter wil doen. Daarmee aan de slag gaan, verhoogt de kans dat iemand de benoemingstermijn afmaakt en ‘bijtekent’. Voor de langere termijn gaat het om de koppeling van persoonlijke ontwikkeling aan de Scoutingloopbaan die de vrijwilliger ambieert. Of het nu is omdat iemand uitgekeken raakt op zijn huidige functie, of dat iemand de maximale benoemingsperiode heeft vol gemaakt, feit is dat Scouting een diversiteit aan functies te bieden heeft en dat persoonlijke ontwikkeling ertoe kan bijdragen dat iemand een nieuwe uitdaging oppakt die de vrijwilliger opnieuw kan binden.
  • Groei in kwaliteit: één van de speerpunten van Scouting. Daarbij is kwaliteit in het aanbieden en faciliteren van het Scoutingspel, oftewel de kwaliteit van vrijwilligers, een heel belangrijke factor. Ook om die reden vindt Scouting het van belang te investeren in persoonlijke ontwikkeling.
  • Persoonlijk gewin: wat je leert in Scouting is ook buiten Scouting van belang. Zo kan het zijn dat Scouting op je cv bijdraagt aan je sollicitatie, je kansen geeft in je werkloopbaan of van betekenis kan zijn in je studie.

Hoe ga je aan de slag?

Binnen Scouting kennen we twee verschillende soorten competenties. Functiegebonden competenties, vaardigheden die nodig zijn om je functie goed uit te kunnen voeren, en persoonlijke competenties, vaardigheden die je binnen Scouting opdoet en die zo omschreven zijn dat ze ook in de buitenwereld begrepen worden. Zo kun je 'in dezelfde taal' als die bijvoorbeeld op school gebruikt wordt, aantonen dat je binnen Scouting iets hebt geleerd of andersom. Dit hoef je dan niet opnieuw te leren.

Functiegebonden competenties

Binnen Scouting zijn er diverse functies met hun eigen functiegebonden competenties en daarmee hun eigen kwalificatie, bijvoorbeeld teamleider of trainer.

Je hebt een keuze gemaakt waarin je je verder wilt ontwikkelen. Samen met je praktijkbegeleider kun je een TOP (Talent Ontwikkel Plan) maken. Je maakt een TOP voor een functiegebonden kwalificatie. Je gaat zoeken waar je wat kunt leren. Misschien wil je een vervolg- of specialistische training volgen, wil je enkele kampspecialisaties halen of wil je leren hoe je om moet gaan met moeilijk gedrag bij kinderen.

Je maakt afspraken wie jou gaat begeleiden en stelt vast wanneer je het traject wilt afronden. De begeleiding kan bijvoorbeeld ook door een gekwalificeerd teamleider worden gedaan als je in de speltak één en ander wilt oefenen.

Bij elke training of cursus staat meestal wel beschreven wat het doel is en wat je na afloop kan en je moet het kunnen toepassen in de praktijk, er vaardiger in worden.

Persoonlijke competenties

Voor je persoonlijke competenties kun je gebruik maken van de competentieroos. Deze is gebaseerd op algemene competenties die door de buitenwereld ook begrepen worden. Er is een lege competentieroos die je kunt invullen. Je vult de roos voor jezelf in, alleen of met iemand samen. Het is goed om het resultaat altijd met iemand te bespreken. Soms kan het zijn dat je door een gesprek over een onderdeel helder krijgt hoe ver je met de competentie bent en tot hoe ver je die competentie wilt ontwikkelen. Bij de competentieroos is een handleiding gemaakt, die tekst en uitleg geeft bij het invullen ervan. Ook is er een vereenvoudigde versie, gemaakt door Regio Zeeland.

De persoonlijke competenties zijn terug te vinden in het functieprofiel. Er zijn namelijk raakvlakken tussen de persoonlijke competenties en de functiegebonden competenties. Deze zie je terug in de functiebeschrijving, onder ‘taken’, in de kolommen.

Hoe ga je andere kwalificaties halen?

Functiegebonden competenties

Training volgen in de regio of op landelijke evenementen

Landelijk worden er regelmatig trainingen aangeboden voor opleider (TO3, talentontwikkelaar 3) of trainer (TO2 talentontwikkelaar 2). Deze staan in Scouts Online, waar je je ook kunt inschrijven. Klik hier voor meer informatie over de functie opleider.

Liever aan de slag als trainer? Dat kan ook. Je kunt dan contact opnemen met de trainerscoördinator van het trainersteam in de regio. Voor de functie trainer is er ook een opleiding of training en je beoordeling wordt gedaan door een opleider. Klik hier voor meer informatie over de functie trainer.

Landelijk worden er ook evenementen georganiseerd waar je kan deelnemen aan diverse specialistische workshops en trainingen, zoals de Scout-In en de Landelijke Scoutiviteit.

Persoonlijke competenties

Hiervoor zijn verschillende mogelijkheden:

  • Coaching door iemand van buiten het eigen team. Bijvoorbeeld de trainer of opleider. Zij kunnen jou coachen in jouw leervraag of zij kunnen je helpen iemand te vinden die een coach is. De ervaring leert dat de meeste mensen het erg leuk vinden een ander te helpen om de competenties te verbeteren.
  • Deelname aan activiteiten of trainingen, zoals de Landelijke Scoutiviteit, Scout-In, de Gillwel-training of internationale seminars.

Je kunt natuurlijk ook je persoonlijke competenties ontwikkelen door op een ander niveau vrijwilliger te worden. Denk dan aan:

Eindbeoordeling

Hoe en door wie je eindbeoordeling wordt gedaan, is afhankelijk van de functie waarvoor je het aanvraagt. In de Kwalificatiewijzer staat precies wie wat kan en mag kwalificeren en dus ook beoordelen.

Tips en handige hulpmiddelen

Voor het uitvoeren van je taken als praktijkbegeleider zijn er een aantal handige hulpmiddelen.

  • Kwalificatiewijzer: deze kun je vinden in Scouts Online onder de tab 'Vrijwilligers' en ‘Overzichten en links'. In de Kwalificatiewijzer kun je een overzicht vinden van de verschillende kwalificaties en door wie een bepaalde kwalificatie aangevraagd en geregistreerd kan worden in Scouts Online.
  • Handleiding : hierin staat stap voor stap beschreven hoe je in Scouts Online kwalificaties kunt registreren en aanvragen.

 

Partners van Scouting